<  Înapoi la Pagina Răzvan Petre


ILUMINAREA ŞI PIANUL

eseu de Răzvan-Alexandru Petre

Muzica seamănă foarte mult cu misterul Creaţiei. Dumnezeu este prezent pretutindeni în jur, dar nu strigă. Este un mister deschis tuturor. La fel, muzica este o artă care-şi etalează secretele oricui ştie s-o asculte. Alte arte deţin nişte tehnici ascunse, chiar necunoscute marelui public. În schimb, muzica există prin etalarea secretelor, adică a înlănţuirii notelor. Un muzician bun, un maestro, poate reproduce imediat o melodie abia auzită, fiindcă ştie toate schemele cu care a fost făcută melodia. Muzica, precum Creaţia însăşi este un secret deschis oricui.

Există o asemănare frapantă între căutarea iluminării spirituale şi căutarea unui pian ca să înveţi să cânţi. În fond, amândouă sunt tot o CĂUTARE a unei ieşiri de sub presiunea cotidianului grosier, pentru a te ridica într-o zonă eterică, rafinată, plină numai de armonie.

Dar nu ar fi mai simplu să asculţi muzica ce-ţi place, receptând frumuseţea?!

Atunci când cânţi tu personal, capeţi o dimensiune suplimentară: devii un creator de frumos. Şi asta te face fericit: îţi exprimi calitatea divină de creator. Chiar dacă exprimarea ta nu e perfectă, tu te simţi minunat, pentru că auzi perfecţiunea cu urechea internă. În plus, devii tot mai bun pe măsură ce exersezi, ceea ce te face mai optimist. Chiar dacă viaţa ta oscilează între bucurie şi suferinţă, cântatul la pian merge numai înainte şi este ca o supapă de siguranţă psihologică, o oază de armonie într-un pustiu de disonanţe.

- Când cauţi un pian de începător, te informezi şi vezi că există cel puţin 4 variante de claviaturi: orga electronică (sintetizator), aranjor (orchestrator), pian digital şi controler MIDI. Mai există şi pianele clasice, desigur, dar sunt mai pretenţioase ca preţ şi gabarit.

Similar, cercetând problematica trezirii spirituale, afli de cel puţin 4 variante diferite: trezire spontană şi nepremeditată; ridicarea spontană a lui Kundalini cu fenomene spectaculoase; urmarea unei metode simple prescrise de un maestru; auto-observarea şi auto-controlul pentru a deveni o persoană mai bună şi mai înţeleaptă.

- După ce ai cumpărat o claviatură, începi să te joci cu ea cu bucuria unui copil şi în primele zile este minunat. Dar apare curând o saturaţie, o lipsă de motivaţie şi te întrebi de ce ai dat banii pe instrument.

Similar, poţi avea o trezire spirituală, o experienţă fantastică, mistică, dar trecătoare. Te întrebi atunci fie dacă ai vrea să-ţi continui viaţa în acea stare (şi uneori nu vrei), fie cum ai putea să recapeţi acea experienţă magnifică.

- În cazul pianului, vei găsi pe internet şi YouTube numeroase tutoriale, lecţii, sfaturi, dar toate te duc la necesitatea practicii individuale, ca să-ţi robotizezi mişcările degetelor.

Similar, în cazul trezirii spirituale, vei găsi pe net mărturii şi relatări personale, sfaturi din experienţa pe calea spirituală, indicaţii de la maeştri, articole şi site-uri nenumărate. Şi aici apare ca un laitmotiv necesitatea practicii meditaţiei sau a altor procedee.

Dintre toate acestea, cele mai profunde şi folositoare mi s-au părut în ultima vreme învăţăturile spirituale transmise de spiritul lui Isus Cristos prin Gina Lake şi Tina Spalding. Ele acoperă aproape toată problematica iluminării spirituale într-un mod armonios, iubitor, savant, înţelept şi unic. Dacă ajungi să le citeşti, vei fi fermecat, fie că ai ceva experienţă sau eşti novice în spiritualitate. Este un ghid extrem de valoros, nepericulos, eficient şi captivant. Aceste comunicări e bine să fie citite iar şi iar, pentru că transmit energia, iubirea şi gândirea divină a unei fiinţe desăvârşite, aşa cum vrem să ajungem şi noi, cei preocupaţi de spiritualitate.

Această categorie de oameni poate fi împărţită în două subcategorii. Unii caută în spiritualitate puteri oculte cu care să trăiască la dorinţă fenomene stranii şi fantastice, sau caută să devină superiori semenilor şi să-i domine parapsihologic. Acestea sunt motivaţii egoiste şi vor avea efecte limitate sau chiar periculoase.

Alţii sunt atraşi de spiritualitate pentru că vor să scape de presiunea ego-ului, vor să nu mai sufere, vor să devină oameni perfecţi, să fie purtători de lumină şi dragoste în lume. Aceştia au mai mari şanse să se trezească spiritual, pentru că motivaţia lor nu mai este integral egotică, ci este dirijată mai îndeaproape de spiritul lor.

În final, comparând dorinţa de iluminare cu dorinţa de a cânta la pian, cele două nu se exclud şi putem trage o concluzie.

Deşi la început există doar bucuria pură, copilărească, pentru a putea progresa la pian, trebuie să-ţi implici ego-ul, iar truda asta îţi poate diminua din plăcere. Destui muzicieni tobă de muzică sunt totuşi nefericiţi şi plafonaţi, simt că muzica le-a oferit deja tot ce putea, dar nu le-a îndestulat sufletul.

În schimb, în spiritualitate, trebuie să renunţi tot mai mult la ego, iar asta te face automat mai fericit. Maeştrii iluminaţi sunt oameni cu adevărat fericiţi, care răspândesc această fericire în jur şi o pot trezi în discipoli. Încă de la început, simţi că asta este calea pentru îndestularea sufletului.

 

Cum alegi o claviatură de început

Un adult care vrea să înveţe să cânte la pian are azi mai multe variante de început, în funcţie de buget şi de ce prevede pentru viitor. De obicei, el învaţă pianul de plăcere. Totuşi, unii vor să facă bani (de pildă, cântând muzică populară la nunţi) sau să le cânte prietenilor (ca să se laude cu ceva deosebit şi frumos). Pentru început, nu se justifică o investiţie prea mare. Iată analiza mea.

Fiind vorba de un începător, ar fi bine să înveţe să cânte pe o claviatură cu un număr standard de 88 de clape şi cu o acţiune mecanică cât mai apropiată de pianul acustic (semi-weighted, cât mai grea, deci nu light-weighted). Ar putea să înveţe şi pe 73 de clape sau pe 61 de clape (ceva mai ieftine), dar de ce să înceapă cu un handicap?! De asemenea, poate învăţa şi pe clape uşoare (light), dar dacă va trece pe o claviatură mai grea, ca a pianului clasic, va avea nevoie de o perioadă de acomodare, practic, o reînvăţare.

Cele mai ieftine claviaturi cu 88 de clape sunt controlerele MIDI (~1000 lei). Ele funcţionează numai cu un program de computer DAW (Reaper este gratuit) şi cu anexe VST (se găsesc multe instrumente gratuite pe net). Cel mai ieftin controler, M-Audio, vine şi cu un DAW inclus şi un VST ferchezuit. Defectul lui major este că face mare zgomot la apăsarea clapelor şi senzaţia tactilă este net inferioară pianului. Experienţa nu este foarte plăcută, deci nu l-aş recomanda pentru începători. Trebuie să-ţi facă plăcere să pui mâna pe clape cât mai des.

Pentru îndeplinirea acestei condiţii, ar fi bine să cumperi un pian digital. Ca să aibă clape plăcute, să nu se mişte în lateral când le apeşi şi un sunet realist de pian acustic, ai 2 opţiuni decente şi comparabile ca preţ (~2000-2500 lei), entry-level: ROLAND FP-10 (an 2019) sau YAMAHA P-45 (an 2015). Primul are mai multe voci (instrumente) incluse şi alte mici avantaje. Al doilea îl poţi găsi şi second-hand cu ~1700 lei.

La categoria de preţ următoare (până în ~3000 lei), ai alte 2 opţiuni decente, intermediate-level: KAWAI ES-110 (an 2017) şi YAMAHA P-125 (an 2018).

Pianele digitale pot fi folosite şi ca controlere MIDI, dar, la cele de mai sus, le lipsesc rotiţele de modulaţie şi pitch (efect de glissando), folosite de VST-uri din DAW. Abia la categoria următoare, de piane digitale profesionale, poţi regla mai mulţi parametri specifici MIDI, inclusiv cu rotiţele amintite.

Ca să înveţi pianul corect, cumpără neapărat şi un triplu pedalier. Mai adaugă o cască audio şi un stativ de lemn (eventual cu un scaun comod). Stativele metalice în X sunt utile în deplasări, dar sunt mai elastice şi se bâţâie când apeşi mai tare pe clape, iar această instabilitate nu te va atrage spre pian (părerea mea!).

Peste preţul acestor categorii încep pianele profesionale, aranjoarele şi sintetizatoarele. Poţi face muzică frumoasă cu ele, dar mai întâi ar trebui să înveţi să cânţi la pian la nivel mediu, altfel îţi va lipsi creativitatea şi te vei plictisi de ele. Ar fi suficient să te uiţi pe YouTube la cei care se joacă cu aceste instrumente în mod profesionist.

Dintre aranjoare (orchestratoare), pentru nivel hobby recomand ca preţ şi calitate a sunetelor YAMAHA PSR-700 (~1200 euro). Cu patch-uri găsite pe net îl poţi upgrada la nivelul lui PSR-900 aproape gratis (economisind astfel câteva sute de euro). Acest aranjor conţine sute de instrumente muzicale eşantionate (samples), sute de stiluri de acompaniament profesionist. Cu el poţi da concerte de unul singur, ca şi când ai avea în spate o orchestră. Mult mai scump este YAMAHA GENOS (~2500 euro), care este "mama" aranjoarelor YAMAHA.

Obs. Totuşi, la un preţ mult mai mic (~300 euro) poţi cumpăra, ca începător, un aranjor Casio CT-X3000, cu sunete de pian de calitate şi multe facilităţi pe care nu le poţi găsi la alte aranjoare din aceeaşi categorie de preţ.

Sintetizatoarele au preţuri similare aranjoarelor, iar brandul KORG pare a fi cel mai sofisticat pentru cei care vor să-şi personalizeze sunetele la maximum. Acest domeniu este extrem de vast şi trebuie să te dedici tehnologiei, să investeşti mulţi bani şi energie ca să faci o muzică interesantă.

Spre sfârşit, o mică observaţie: marile branduri de piane digitale, aranjoare şi sintetizatoare sunt japoneze: Yamaha, Roland, Korg, Casio. Interesantă ţară!

Notă de final

De curând, în lumea VST-urilor (aplicaţii separate ce conţin sunete de instrumente, care se instalează în DAW) a pătruns ceva extraordinar. Vine de la firma Audio Modeling şi foloseşte tehnologia SWAM. Cu ajutorul unei claviaturi simple MIDI poţi deveni un virtuoz al instrumentelor cu coarde sau de suflat. Efectul este atât de fantastic, că nici nu poţi diferenţia o vioară sau un saxofon virtual de instrumentele reale. Este un fel de revoluţie în lumea instrumentelor virtuale, care pregăteşte muzica viitorului. Aceasta este tehnologia care realizează ce previziona Vangelis, anume că frontiera dintre instrumentele electronice şi cele tradiţionale va dispărea.

Tehnologia SWAM este atât de remarcabilă, încât a fost implementată şi în instrumentul numit GeoShredder, special creat pentru tabletele iPad şi popularizat de virtuozul pianist Jordan Rudess.

P.S. Pentru mai multe detalii, cautaţi pe net cuvintele-cheie pomenite în articolul de mai sus.

< Sus >

Răzvan A. Petre
 23 noiembrie 2020