Home

<<

LEGILE SPIRITUALE UNIVERSALE (3)

DAN MILLMAN

"The Life You Were Born To Live - A Guide to Finding Your Life Purpose"

extras tradus de Adriana Yamane

Legea Corectitudinii

Legea Echilibrului

Legea Flexibilitatii

Legea Responsabilitatii

Legea Tiparelor

Legea Vointei Inalte

Legea Creatiei Mentale

Legea Corectitudinii

A recunoaste, a accepta si a exprima realitatea noastra interioara in mod autentic, acest lucru sta la baza corectitudinii; numai atunci cand suntem cinstiti cu noi insine putem sa vorbim sau sa ne purtam corect cu oricine altcineva. Cu sensul de integritate, corectitudinea semnifica actul de a actiona aliniat la legile superioare, in ciuda impulsurilor negativ-distructive de a actiona altfel.

Traieste dupa cea mai inalta lumina a ta, si mai multa lumina iti va fi data.

Pelerinul Pacii.

In contextul dat de scopul vietii noastre, pe masura ce exploram imaginea de ansamblu si semnificatia vietii noastre,incepem sa observam cum Legea Corectitudinii ne indica legi mai inalte si consecinte pe plan intern care sunt instantanee si inevitabile. Acest lucru include, desi nu se focalizeaza pe coduri externe de comportament.

Legea corectitudinii se centreaza pe corectitudinea pe care o avem fata de noi insine, integritatea noastra in planul nostru intim. Aceasta lege este folositoare pentru fiecare, in special pentru aceia dintre noi care tindem sa ne inselam pe noi insine cu rationalizari, cei care avem probleme cu exprimarea sau actiunea corecta. Vazand adevarul si consecintele inevitabile ale acestei legi putem face ca viata noastra sa ia o alta directie.

Aceasta lege ne vorbeste despre o drama mai mare la care participam, o drama in care putem minti pe oricine in afara de noi insine. Daca permitem vreodata unor impulsuri cum ar fi invidia, lacomia sau manipularea sa determine actiunile noastre sau sa ne influenteze exprimarea, consecintele unor asemenea actiuni vor fi deja integrate in mecanica universului si in propriul nostru psihic.

Cei dintre noi care lucreaza cu probleme de integritate pe calea vietii s-ar putea sa aiba tendinta sa ignore uneori sau sa caute sa influenteze legile inalte in sensul de a nu trai asa cum este lumina noastra interioara. Uneori putem sa fim ca un copil care ia pe furis o bomboana si o baga in buzunar, gandind si sperand ca nu-l vede nimeni, cand de fapt mama lui il vede din alta parte a incaperii.

Nu este nevoie sa fim pedepsiti pentru ca am incalcat o lege spirituala sau o lege mai inalta; actul in sine este "pedeapsa" cea mai mare, pentru ca el pune in functiune forte subtile de ale caror consecinte naturale nu vom putea scapa asa cum nu putem scapa de legea gravitatiei.

Cei care alunecam spre nivele de integritate mai scazuta deseori nu ne dam seama ca facem acest lucru.

Trebuie sa ne mintim intai pe noi insine inainte de a minti pe altul. Atunci cand vorbim "cu limba despicata" sau cand motivele noastre sunt de-a valma, nu suntem inca integrati.

Ce trebuie sa facem este sa obtinem integrarea in asa fel incat sa ne exprimam cu integritate; nu putem sa avem o parte din noi care sa spuna un lucru si alta parte care sa spuna altceva. Primul pas in corectitudine este cel care reconciliaza conflictele dintre aceste parti din noi insine astfel incat sa putem exprima ceea ce gandim, si sa gandim ceea ce rostim (a se vedea exercitiul de la Legea Responsabilitatii).

Atunci cand aspectele noastre lucreaza impreuna si cand incetam din a ne minti pe noi insine si a insela pe altii, atunci cand cunoastem in profunzimea noastra ca am actionat cu integritate in ciuda faptului ca am simtit poate impulsul de a actiona in alt fel, atunci simtim cum se deschid in noi portale catre o energie si o inspiratie mai inalta.

Cand insa vorbim sau actionam cu falsitate, aceste porti ni se inchid; nu este o pedeapsa, e pur si simplu mecanismul cu care lucreaza psihicul nostru. Zicala "cel care inseala nu prospera" trebuie privita in perspectiva, pentru ca insusi psihicul celor care inseala nu le va permite acestora sa aiba pace sufleteasca, oricat de mari ar parea ca sunt avantajele materiale si externe obtinute de ei. Auto-sabotajul cu toate urmarile lui este incorporat in fiecare act necinstit, chiar si atunci cand ne inselam pe noi insine.

Unii dintre noi isi imagineaza ca pot sa faca ani de zile mici scheme si manevrari si fraude numai pentru ca au reusit sa-si justifice sau sa-si rationalizeze actiunile, si apoi se intreaba de ce vietile lor nu se desfasoara asa cum au sperat. Putem sa ne imaginam ca se poate sa trisam fara sa fim prinsi, dar de fapt suntem prinsi de fiecare data de chiar noi insine. John Lennon spunea intr-un cantec: "Instant Karma's gonna get you" (o sa te prinda Karma iute).

Ca sa folosim un exemplu luat la extrem, atunci cand citim ziarele si vedem cum vanzatori de droguri care manipuleaza milioane isi traiesc viata in opulenta putem sa ne imaginam ca nu-i poate ajunge nici o pedeapsa atat sunt de puternici, insa nu avem decat sa privim la psihicul lor ca sa vedem consecintele care au loc in viata lor pe plan intern, ca si cauza comportamentului lor. Oamenii "rai" nu merg in iad, ei deja sunt in iad; si de aceea actiunile lor exprima atata rautate.

Atunci cand suntem necinstiti in orice fel, cu noi sau cu ceilalti, cu sau fara intentie, mai multe parti din noi intra in conflict si din cauza aceasta simtirea Spiritului din noi sau "Inspiratia" ni se estompeaza. Incepem sa ne simtim izolati, singuri, si atragem catre noi tot felul de lectii de viata care trebuiesc invatate. Conceptele moralitatii se pot schimba, dar consecintele sunt absolute.

Falsitatea are tendinta sa ia diverse forme, cum ar fi atunci cand ne inselam pe noi insine sau pe cei din jur, sau cand cautam sa obtinem bani sau putere de dragul banilor sau a puterii, cu pretul inevitabil al pierderii respectului fata de noi insine. Unii dintre noi suntem mai obisnuiti sa scriem reguli decat sa le respectam noi insine; uitam sau ignoram standardele de corectitudine si integritate ale culturii in care ne aflam, ajustand regulile ca sa ne convina numai noua, si intorcand spatele Luminozitatii din noi insine. De cate ori facem o rotunjire ca sa grabim lucrurile si de cate ori ne justificam actiunile cu gandirea de tip "scopul scuza mijloacele" se poate sa nu suportam intotdeauna consecinte vizibile la exterior, insa creem in interior turbulente de care nu vom putea scapa, oriunde am merge.

Sunt altii dintre noi care se amagesc cu ideea ca "de data asta o sa mearga", fara sa caute sa-si schimbe comportamentul, si acest tip de deceptie slabeste deasemenea energia si legatura cu spiritul nostru.

Pentru cei dintre noi care au tendinta sa arunce apropouri, sa vorbesca pe la spate, sa insele, sa ofteze, sa se planga sau sa astepte ca altii sa le citeasca gandurile Legea Corectitudinii spune ca asemenea tipuri de comunicare indirecta, manipulativa, inselatoare, sau amagitoare rezulta atunci cand am lasat frica sa ne impiedice din a exprima adevaratele noastre sentimente si necesitati. Fie ca actiunile noastre sunt deliberate sau doar obiceiuri cronicizate, daca realizam ca incercam sa manipulam oamenii cu o expresie de manie, o fata trista, un oftat, asteptand ca ei sa stie ce simtim fara ca noi insine sa spunem deschis ce simtim; daca spunem celor din jur ceea ce credem ca ar vrea ego-ul lor sa auda, chiar cu "cele mai bune intentii"; sau daca folosim limbajul in mod strategic ca sa exploatam sentimentul de vinovatie sau anumite puncte "slabe" pentru a obtine avantaje sau a tine pe ceilalti sub dominatie/control, se poate sa obtinem pe moment ceea ce dorim, insa diminuam lumina interioara de care avem nevoie pe termen lung.

Trebuie sa ne straduim sa nu mintim nici in sens negativ, ramanand tacuti.
Lev Tolstoi

Indata ce gasim curajul si intelepciunea sa impartasim simplu sentimentele noastre si sa spunem ce dorim sau ce ne trebuie, vedem cum o asemenea comportare cinstita poate chiar da o viata noua relatiilor care au devenit stagnate sau dureroase. Actionand cu cea mai mare integritate si exprimand nevoile si sentimentele noastre autentice poate sa schimbe relatiile noastre profesionale si personale in bine. O asemenea integritate, corectitudine si autenticitate - sau lipsa lor - formeaza cararea pe care o lasam in urma noastra, contributia noastra la istorie. Aplicand aceasta lege viata noastra se schimba in feluri simple dar profunde pe care nu le-am fi crezut posibile, si rezultatele pe care planuiam sa le obtinem incep sa se manifeste in feluri pe care nici in vis nu le-am crezut posibile.

Urmatoarele exercitii pot sa ne ajute sa obtinem alinierea cu Legea Corectitudinii prin experienta si aplicare directa:

Experienta Corectitudinii

1. Aminteste-ti un timp cand ai demonstrat inalta integritate intr-un aspect sau altul al vietii:

-admitand o greseala proprie

-platind o datorie

-exprimand ceea ce simteai sau aveai nevoie cu adevarat

-respectand o promisiune

2. Ce senzatie ai avut ?

3. Aminteste-ti deasemenea un timp cand altii au considerat ca ai vorbit sau ai actionat fals. Cum te-ai simtit atunci ? Cum ai actiona acum daca ai fi in aceeasi situatie ?

Aplicand Legea Corectitudinii

1.Poti sa-ti amintesti una sau doua situatii in care ai actionat in trecut cu falsitate ?

-ai avut vreodata vreo disputa legata de finante sau de plata intarziata a unei datorii ?

-ai ascuns vreodata vreo informatie ca sa te protejezi pe tine sub pretextul ca nu voiai sa ranesti sentimentele cuiva ?

-ai spus vreodata ceva ce nu credeai cu adevarat ca este asa ?

2. Gandeste-te cum ar fi daca ai da un telefon, daca ai scrie o scrisoare, daca ai trimite un cec cu o suma de bani, daca ai cere iertare, ca sa limpezesti o situatie veche in care ai gresit. Fa aceste lucruri acolo unde simti ca este necesar.

Sus


Legea Echilibrului

Echilibrul ni se aplica pe nivel cosmic, biologic si personal - corpului nostru, mentalului si emotiilor - amintindu-ne ca orice facem poate sa fie prea mult sau prea putin, si ca daca pendulul nostru intern merge intr-o parte, el se va intoarce inevitabil si in partea cealalta.

Atunci cand faci din doua una, si cand faci exteriorul la fel ca interiorul, si ce e sus la fel cu ce este jos; cand faci in asa fel incat barbatul si femeia sa fie una, atunci vei intra in Imparatia Divina.

(din "Evanghelia dupa Toma")

Daca Gravitatea este liantul care mentine Universul din a se imprastia, echilibrul se poate spune ca este cheia care ii deschide secretele. Toate lucrurile care exista sunt intr-o stare de echilibru: inalt si jos, interior si exterior, cald si rece, repede si incet, tare si moale, ca un joc al opuselor. Intre polaritati exista insa un punct de echilibru, un Centru.

Chiar fara sa ne dam seama, atunci cand mancam, cand dormim, cand lucram, si cand ne vedem de treburile noastre zilnice, subconstientul nostru lucreaza prin sistemul nostru nervos autonom, impreuna cu sistemul endocrin si hormonal si impreuna cu sistemul circulator pentru a mentine un echilibru delicat al temperaturii si compozitiei sangelui care, daca este schimbat drastic, duce la incetarea vietii. Nu doar supravietuirea noastra ci si insasi calitatea vietii si starea noastra psihica, toate depind echilibru.

Insasi planeta Pamant, functionand ca un organism viu, unic, pe a carui suprafata noi oamenii nu suntem decat niste celule si unde oceanele si vanturile formeaza sistemul circulator, exista intr-o stare de echilibru - echilibru pe care suntem de fapt foarte aproape de a-l distruge. Intr-un fel, drama ecologica globala cu care ne confruntam in prezent reflecta ceea ce se intampla in viata noastra ca indivizi, pentru ca pe masura ce ne maturizam invatam si noi despre propria noastra stare unica de echilibru.

Cu toate ca subconstientul nostru raspunde in mare parte de echilibrul nostru fiziologic, sinele nostru constient este cel care raspunde de stilul nostru de viata si de actiunile noastre. De aceea putem spune ca Legea Echilibrului este legata intim de Legea Alegerii si de Legea Responsabilitatii, care se ocupa cu echilibrul dintre supracooperare si lipsa de cooperare, si demonstreaza cum a obtine echilibrul fie si intr-un singur aspect al vietii noastre poate sa produca o mare schimbare in eficacitatea pe care o manifestam.

In psihicul nostru traiesc arhetipuri si valori atat puritane cat si hedoniste, suntem atat increzatori cat si sceptici, atat fluturi sociali cat si lupi singuratici, si superiori si inferiori, si mai sunt si alte dualitati care sunt responsabile cu contradictiile si agitatia din mintile noastre. Obtinerea starii de echilibru - fizic, emotional, mental si spiritual, aceasta a fost tinta multor traditii globale si a lucrului cu potentialul uman.

Intelepti din fiecare cultura, de la Taoistii chinezi si pana la Rabinii evrei, de la Crestini la Musulmani, toti au recomandat calea de mijloc, calea medie, calea de aur, trecerea cea ingusta. Si in natura, majoritatea oamenilor prospera evitand extremele arsitei desertului sau frigului arctic, stiind ca viata ofera comfortul maxim in zonele temperate.

Literatura, in special povestile pentru copii aduc in discutie teme insuflate de cautarea echilibrului; in cultura ocidentala povestea "Goldilocks si cei trei ursi" exprima acest arhetip, atunci cand Goldilocks alege scaunul care nu este nici prea mare nici prea mic, fiertura care nu este nici prea fierbinte dar nici prea rece, si patul care nu este nici prea tare si nici prea moale, ci "tocmai bine".

Echilibrul insa nu depinde intotdeauna de evitarea extremelor; el imbratiseaza deasemenea abilitatea de a explora uneori extremele, acordand atentie egala ambelor parti pentru a pastra echilibrul de miscare a pendulului. De exemplu uneori vrem sa ne manifestam hedonismul, sa stam treji pana tarziu si sa petrecem, sa ne bucuram cu toate simturile; alte ori putem sa manifestam o dispozitie mai spartana sau mai puritana, mancand sanatos si facand sport. Uneori muncim prea mult, alte ori ne odihnim prea mult. Cu timpul ne observam punctul de echilibru, atata vreme cat avem grija sa mergem in mod egal in ambele directii, si sa ne intoarcem intotdeauna la centru.

Extremele creeaza totusi stress, si necesita intoarcerea in directia opusa. O masura a constiintei si intelepciunii noastre este centrarea vietii si actiunilor noastre in jurul acestei cai de mijloc. Un vehicol condus cu moderatie in fiecare zi functioneaza mai bine decat unul tinut in nefolosire saptamani la rand, ca sa fie apoi condus cu viteza in saptamanile urmatoare; tot la fel, echilibrul este cheia unei vieti lungi si sanatoase.

Ce constituie "echilibrul" difera intrucatva pentru fiecare din noi, datorita temperamentului, dispozitiei si constitutiei noastre diferite. Unii oameni de exemplu se simt bine facand mai mult exercitiu fizic decat altele, si chiar nevoile noastre se schimba cu timpul. Fiecare dintre noi trebuie sa-si afle propriul punct de echilibru, definit de calitatile si nevoile noastre fizice si psihologice, si nu adaptat dupa valorile altora. Cat de mult sa exersam? Cate orgasme trebuie sa avem pe saptamana sau pe luna sau pe an? Cat de mult sa mancam? Toate aceste lucruri pot avea o medie statistica, insa singurul raspuns adevarat poate fi "Cate iti fac bine".

Problemele specifice de viata pe care fiecare din noi trebuie sa le echilibreze depind in mare masura si de numarul principal cu care lucram in viata noastra (numarul obtinut prin adunarea cifrelor zilei, lunii si anului in care ne-am nascut) si care indica scopul principal al vietii noastre.

-Cei care lucram cu nr.1, avem de echilibrat extremele superioritatii elitiste si insecuritatii.

-Cei care lucram cu nr.2, avem de gasit calea de mijloc dintre ajutorul exagerat si sustragerea de la ajutorare, din cauza resentimentelor.

-Cei care lucram cu nr.3, avem de echilibrat extremele maniei date de increderea exagerata in puterile proprii, cu deprimarea data de neincrederea in fortele proprii.

-Cei care lucram cu nr.4, avem de gasit echilibrul dintre mental si emotional, dintre analiza si confuzie.

-Cei care lucram cu nr.5, avem de gasit echilibrul care sa opreasca oscilatia intre independenta extrema si extrema dependenta.

-Cei care lucram cu nr.6, avem de cautat realismul echilibrat, care sa ne ajute sa evitam oscilatia intre idealism si dezamagirea inevitabila.

-Cei care lucram cu nr.7, avem de obtinut echilibrul dintre increderea prea naiva si teama de tradare.

-Cei care lucram cu nr.8, avem de gasit echilibrul intre pasivitate si agresivitate, si intre indestulare si infometare.

-Cei care lucram cu nr.9, avem de cautat echilibrul dintre tendintele noastre hedoniste si cele puritane, intre integritatea rigida si opusul sau.

Multi dintre noi ne cautam punctul de echilibru testandu-ne limitele si explorand extremele in fiecare directie, si apoi invatandu-ne lectia prin consecintele pe care le suportam. Desi nu este calea cea mai usoara, aceasta s-ar putea sa fie calea cea mai comuna. Toate sfaturile bune din lume nu au putut schimba aceasta metoda a pendulului. Sfaturile si experientele altora se poate sa nu fie aplicabile pentru noi, uneori simtim nevoia sa aflam noi insine; experienta se poate sa nu fie calea cea mai usoara de a invata, dar pare sa fie una din cele mai sigure cai.

Legea echilibrului ne reaminteste sa privim cu atentie la partile care s-ar putea sa fie dezechilibrate in viata noastra. Fie ca suntem femei fie ca suntem barbati, avem noi oare grija sa echilibram masculinul si femininul din fiinta noastra? Echilibram noi munca cu familia, grija fata de noi insine cu grija fata de altii?

Privind la viata noastra in lumina acestei legi, vom putea sa ne privim dintr-o perspectiva mai completa, sa facem modificarile corespunzatoare si sa gasim un mai profund sens al sanatatii, armoniei si pacii interioare.

A Da si A Primi

Desi deseori oferim lucruri, favoruri, apreciere sau atentie gandind ca vom primi ceva in schimb, Universul ne reaminteste faptul ca lucrul de care avem cea mai mare nevoie este lucrul pe care trebuie cel mai mult sa-l oferim.

O aplicatie speciala a Legii Echilibrului se aplica celor dintre noi care ne simtim din punct de vedere emotional atat de dependenti incat vrem sa primim ingrijire fara sa fie necesar sa oferim si noi la randul nostru acelasi lucru. Toti avem necesitati emotionale si in mod constient sau inconstient cautam modalitati de a primi mai multa iubire, apreciere si intelegere. Dar actiunile bazate pe dorinta de a primi fara a oferi - folosind metode indirecte pe care le-am invatat in copilarie ca sa obtinem ceea ce ne doream - incep cu timpul sa nu mai functioneze.

Aceasta anexa la Legea Echilibrului exprima faptul ca primim ceea ce dam. Cei mai multi dintre noi suntem familiarizati cu aceasta tema, dar cati dintre noi punem in practica acest lucru? Se poate sa oferim, dar de cele mai multe ori atasam interesele noastre de ceea ce oferim, cum ar fi atunci cand cheltuim bani, ne purtam frumos, facem complimente, dar o facem din dorinta de a primi ceva in schimb. Nu e nimic rau in acest lucru, atata doar ca uneori evenimentele nu se petrec asa cum speram; daruirea facuta in mod conditionat are o energie ca un fel de carlig, care cumva reteaza energia mai inalta sau respinge rezultatul dorit. Secretul oferirii si primirii este faptul ca ceea ce simtim ca ne dorim este in realitate un mesaj de la sinele nostru mai profund care ne spune de fapt ce avem cea mai mare nevoie sa oferim.

Echilibrul, inima stravechii intelepciuni Taoiste, este un lucru atat de important in viata noastra incat formeaza o matrita pentru mult din ceea ce numim "dezvoltarea spirituala" sau "cresterea personala". A aplica aceasta lege nu este usor, insa eforturile aduc intotdeauna rezultate pe merit, pentru ca putem in acest chip sa ne stapanim pe noi insine si sa fim stapani pe viata noastra.

Exercitiile care urmeaza pot sa ajute pe fiecare sa obtina alinierea cu Legea Echilibrului, prin experienta personala si aplicarea sa directa.

Experienta Echilibrului

In viata noastra a fiecaruia, cum exploram noi oare ambele parti pentru a afla calea de mijloc? Se poate incerca acest exercitiu simplu:

1. Punem un cos de hartii in centrul incaperii. Stam pe scaun sau in picioare la cativa metri departare, avand langa noi hartii mototolite sau alte obiecte mici pe care sa le aruncam in cos. Privim cu atentie unde cad obiectelepe care le-am aruncat la cos.

2. Observam atent actiunile descrise mai sus, si cum ne-au ajutat ele sa obtinem centrarea.

Aplicarea Legii Echilibrului

1. Pentru a aplica Legea Echilibrului, avem grija sa luam in consideratie ambele alternative. Ne punem urmatoarele intrebari:

2. Intrebam pe cineva care ne cunoaste bine urmatoarele lucruri:

3. Daca credem ca felul cum ne vede persoana respectiva merita luat in consideratie, privim la un aspect care are nevoie de echilibrare, si ne intrebam: cum as putea sa aduc aspectul acesta in echilibru? Cum ar fi lucrurile facute "invers" ?

Sus


Legea Flexibilitatii

Flexibilitatea ne ofera mult mai multe decat pasivitatea sau rezistenta; folosindu-ne activ de tot ceea ce se iveste, imbratisand chiar si situatiile cele mai dureroase, putem sa ne rezolvam dificultatile in mod eficient,pe masura ce le privim ca fiind toate o forma de antrenament spiritual.

Intotdeauna urmeaza ceea ce ti se cere sa accepti.
Urmeaza si intoarce lucrurile astfel incat sa fie bine.
Robert Frost

In comparatie cu rezistenta rigida, flexibilitatea implica o acceptare pragmatica a momentului prezent - acceptarea a noi insine, a celorlalti, si a situatiei prezente. Acest lucru nu implica deloc o toleranta pasiva a ceea ce nu ne place si nici nu insemneaza ignorarea injustitiilor sau permiterea victimizarii.

Flexibilitatea cere o stare de constiinta alerta si expansiva, care nu insemneaza doar "a ne lasa dusi de curent", ci a imbratisa si a ne folosi de fiecare curent, in mod constructiv. Stapanind aceasta lege, putem transforma obstacolele in trepte si problemele in sanse; atunci cand vanturile puternice bat, nu numai ca acceptam si toleram aceste vanturi, ci inaltam chiar mori de vant !

Legea Flexibilitatii poate sa apara la inceput nerealista si idealista, aducand in discutie o varietate de intrebari cum ar fi "dar daca suntem atacati pe strada sau se intampla o tragedie unei fiinte iubite? Cum "imbratisam" asa ceva?" Asemenea intrebari sunt cinstite si importante, insa raspunsul se rezuma in esenta la aceasta: in lume exista atat placere deosebita cat si durere mare si injustitie. Atunci cand ceva dureros se intampla unui grup de persoane, unii dintre ei rezista mental aflandu-se in shock total, refuz si teroare. Ei sunt cei care sufera cel mai grav, cum se intampla cu copacii cu crengi rigide care sunt rupte de vant. Altii din acelasi grup de persoane in schimb isi vor fi cultivat abilitatea de a fi maleabili, de a accepta si trai situatia complet, pastrand in gand imaginea de ansamblu, cu perspectiva faptului ca asa se prezinta lucrurile. Ei isi accepta emotiile si le exprima in intregime, dar la fel ca ramura care se indoaie nu se rup ci isi revin inapoi. Nefiind impiedicati de rigiditate mentala sau de ideea de rezistenta, ei pot raspunde in mod eficace si creativ. Mare putere este ascunsa in flexibilitate. Cu ea, invatam sa tratam soarele si ploaia, caldura si frigul, ca egali. Simtim cum in viata intampinam mai putina durere, mai putina lupta, atunci cand in loc sa rezistam raspundem; tratam durerea ca pe o incercare si ne folosim de ea cat putem de bine, chiar si numai pentru a invata ceva prin ea.

Am vazut odata un mesaj glumet pe o masina, care poate exemplifica Legea Flexibilitatii: "daca nu-ti place cum conduc, da-te la o parte de pe marginea drumului!" Daca cineva vine in viteza catre noi pe calea vietii in loc sa ne gandim "nu este corect, nu are voie sa faca asa ceva!" mai mult ne ajuta sa folosim Legea Flexibilitatii sarind imediat la o parte, si considerand eventual situatia ca un test de viata menit sa ne verifice reflexele.

Artele martiale Aikido si T'ai Chi, care reflecta si intruchipeaza Legea Flexibilitatii sunt fondate pe "ne-rezistenta". Cand esti impins, trage; cand esti tras, impinge; si cand o forta vine in calea ta, da-te la o parte. Toatele lucrurile sunt spre binele nostru mai inalt, daca stim sa ne folosim bine de ele.

Atunci cand privim viata numai din punctul nostru personal de vedere, cu mentalul conventional, cu siguranta nu ne vom simti prea "recunoscatori" pentru unele evenimente, cum ar fi probleme financiare sau o gripa. Aceasta lege ne spune totusi sa ne largim viziunea dincolo de noi insine pentru a vedea imaginea in ansamblu astfel incat sa putem aprecia cum fiecare intamplare, chiar daca ne-a aparut pozitiva sau negativa la timpul respectiv serveste ca o sansa de a deveni mai puternici in Spirit. Stresul apare atunci cand mintea rezista la ceea ce ne prezinta viata - pot fi situatii, persoane, sau emotii. Fraze de tipul "As fi vrut..." sau "Ei (n-)ar fi trebuit sa..." reflecta starea de rezistenta in fata a ceea ce este.

Atunci cand privim insa tot ceea ce intalnim ca fiind o lectie potentiala care cu timpul s-ar putea sa ne faca mai puternici, mai inteligenti sau mai intregi, trecem de fapt peste asteptarea sau judecata facuta "despre" ceea ce este si imbratisam in schimb viata.

Viata s-ar putea sa nu fie corecta intotdeauna din punctul de vedere al mentalului limitat dar privind lucrurile dintr-o perspectiva mai larga legile spirituale isi mentin adevarul. Flexibilitatea implica formarea unei atitudini de genul "Ok, aici sunt si acesta sunt; am sa ma straduiesc sa actionez cat pot de bine in aceasta situatie". Asa cum fiecare posibilitate contine si probleme, tot la fel fiecare problema aduce cu sine si o posibilitate.

Rugaciunea Serenitatii (seninatatii) folosita de Alcoholics Anonymous reflecta Legea Flexibilitatii: "Da-mi seninatatea de a accepta lucrurile pe care nu le pot schimba, curajul de a schimba ceea ce pot, si intelepciunea de a cunoaste diferenta".

Flexibilitatea ne permite sa ne bucuram de situatii care in alte conditii ne-ar face nefericiti, cum ar fi o schimbare in finante sau sfarsitul unei relatii. Uneori flexibilitatea insemneaza ca trebuie sa fim atenti la ambele parti dintr-o problema sau eveniment dar sa ne concentram pe partea cea mai buna din orice situatie. De exemplu, oricat de dureroasa ar fi o ruptura intr-o relatie, ea face loc pentro o noua sansa, pentru o noua iubire.

Pisicile sunt maestre in arta flexibilitatii: atunci cand o pisica vrea sa treaca printr-o usa si cineva ii blocheaza trecerea ea incearca sa mearga la inceput intr-o directie, apoi in cealalta, si din nou in cealalta; este persistenta dar stie si cand sa se opreasca, sa se relaxeze si sa astepte alta sansa. La fel ca si pisicile nici noi nu avem nevoie sa ne irosim energia rezistand sau devenind iritati din cauza unor circumstante pe care n-avem cum sa le evitam.

Flexibilitatea insemneaza acceptare totala si neconditionata a ce suntem, cu cine suntem si ce facem in acest moment, pe masura ce invatam si crestem si ne folosim eficient de ceea ce este in fata noastra. Acest lucru poate necesita o schimbare de atitudine, desi nu neaparat o schimbare de comportament. Daca ne dam seama atunci cand criticam pe altii sau le punem porecle, trebuie sa ne dam seama ca si in ceea ce ne facem noua insine trebuie sa ne acceptam si sa ne oferim iertarea pentru greselile facute.

Flexibilitatea inseamna a ramane adaptabil; la fel ca apa luam forma recipientului in care intram, si care este "momentul prezent". Ne deschidem vietii la orice nivel putem sa o facem.

Legea Flexibilitatii este paralela cu Legea Perfectiunii insa are scopul si accentul pus pe lucruri putin diferite. Practicand Legea Flexibilitatii ramanem deschisi pentru experimentare mai degraba decat sa evitam inaltimile si adancimile. Traim mai plenar.

Putem aplica legea flexibilitatii in serviciu, in relatiile noastre, sau in orice alt aspect din viata noastra de fiecare zi. Eliberati de nevoia de a rezista invatam arta fericirii fara motiv. Stapanind aceasta lege le-am stapanit pe toate.

Urmatoarele exercitii pot sa ne ajute sa obtinem alinierea cu Legea Flexibilitatii prin experimentare si aplicare directa.

Experienta Flexibilitatii

Acest exercitiu se face cu un partener si ofera experienta fizica a acceptarii asa cum este ea aplicata in artele martiale de gradul cel mai inalt, ca dealtfel orice situatie din viata de fiecare zi:

  1. Stam in pozitie naturala, cu picioarele departate cat latimea umerilor, si intindem un brat inainte. Rugam partenerul de exercitiu sa ne prinda usor de incheietura mainii sau de antebrat si sa ne traga inainte, ca si cum ar vrea sa mergeti undeva impreuna.

  2. In timp ce partenerul ne trage de brat facem un pas inainte pentru a ne mentine echilibrul si rezistam tragand invers, catre noi. Examinam senzatia pe care o avem atat din punct de vedere fizic cat si din punct de vedere emotional.

  3. Rugam partenerul sa repete actiunea, si de data aceasta imediat ce el sau ea incepe sa ne traga de brat facem doi pasi inainte si impingem usor partenerul in directia in care ne tragea. Cu alte cuvinte, in loc sa rezistam fortei, ne aliniem cu ea, si ne-o insusim. Examinam iarasi senzatia pe care o avem atat din punct de vedere fizic cat si din punct de vedere emotional. De aceasta data nu am acceptat tragerea partenerului in sensul de supunere resemnata sau toleranta pasiva si nici nu am facut nimic activ impotriva ei; ci mai degraba am folosit-o noi insine.

  4. Dupa ce schimbam rolurile cu partenerul ne comparam impresiile.

Aplicarea Legii Flexibilitatii

  1. Ne gandim la situatiile sau incidentele in care manifestam tendinta de a ne lupta sau de a rezista.

  2. Ne gandim cum am putea aplica flexibilitatea pentru a imbratisa si a merge impreuna cu fortele din viata noastra.

  3. Observam reactia noastra atunci cand incepem sa ne contractam, sa ne stresam, sa rezistam, sa ne retragem, sa "inghetam" sau sa ne luptam intr-o situatie sau incident. Ne punem intrebarea: "cum ar fi daca as merge activ cu aceasta forta, si as folosi-o pentru mine" ?

Sus


Legea Responsabilitatii

Atunci cand stabilim limite realiste pentru responsabilitatile noastre, putem sa ne ocupam de ceea ce suntem datori sa facem, si sa renuntam la ceea ce nu intra in responsabilitatea noastra. Facand acest lucru, aflam mai multa bucurie in a sprijini pe cei din jur, creind relatii de cooperare din ce in ce mai armonioase.

Ca sa ne castigam pacea sufletului, cel mai simplu este sa demisionam din functia de Director General al Universului.
Larry Eisenberg

"Uniti ne ridicam, divizati cadem.
Multe maini fac munca mai usoara.
Nimeni nu este mai destept decat noi toti la un loc."

Sunt multe moduri de a enunta acelasi principiu, dar fiecare exprima acelasi sentiment: Lucrand impreuna, cooperand, putem sa ducem la indeplinire lucruri care ar fi imposibile fara un efort de cooperare - de exemplu construirea unui zgarie-nori sau regizarea unei piese de teatru. Familii, corporatii, imperii, se ridica si cad in functie de calitatea si nivelul de cooperare si responsabilitate care exista intre membrii lor. La nivel individual, propria noastra functionare ca fiinte umane depinde in mare parte de starile noastre interne de cooperare.

Inainte de a putea sa ajutam pe altii, trbuie mai ales sa ne ajutam pe noi insine - sa ne punem casa noastra in ordine, pe dinauntru si pe dinafara - si sa reconciliem conflictele subpersonalitatilor noastre: credinte, valori, idei care par sa se opuna una alteia, sau care par sa fie separate in parti cu caracteristici opuse. S-ar putea sa fie chiar nevoie sa facilitam cooperarea dintre emisferele dreapta si cea stanga ale creierului nostru, prin diverse metode educative care ajuta la integrarea ambelor emisfere ale creierului.

In relatia noastra cu noi insine, cu alte persoane, si cu propria noastra experienta de viata, este nevoie sa descoperim punctul nostru de echilibru, sa definim si sa delineam limitele si granitele nivelului de responsabilitate care ni se potriveste noua cel mai bine, sa ne recunoastem valorile, nevoile si prioritatile care s-ar putea sa fie foarte diferite de cele ale parintilor, fratilor, partenerilor de viata, sau altor persoane. Cei dintre noi care simtim nevoia sa ajutam, sa servim si sa asistam pe ceilalti, putem, daca nu suntem atenti, sa ajungem la Supracooperare, pana la gradul in care ne debiliteaza atat pe noi, cat si pe cei care ajung sa devina dependenti de noi; in cazuri extreme, se poate ajunge la codependenta, unde ne pierdem in interesul excesiv pentru viata altor persoane.

Daca supracooperam, nimeni nu se va plange, bineinteles, dar dupa o perioada pendulul se va muta in directia opusa, in subcooperare, si atunci ori simtim resentimente la adresa celor pe care i-am ajutat, ori incepem sa rezistam ideii de ajutor, sau continuam sa facem diverse servicii pentru cei din jur, insa fara sa punem inima in ceea ce facem. O relatie sanatoasa trebuie sa fie bazata pe echilibrul dintre primire/oferire, si pe distribuirea echilibrata a responsabilitatilor in societatea respectiva. Cea mai elevata forma de cooperare si sprijin este cea in care se incurajeaza si se imputerniceste fiecare persoana sa faca singur, cat mai multe si diverse lucruri. Cel mai bun ajutor este de multe ori chiar a face Cererea cea mai potrivita.

Aceasta lege ne reaminteste sa ne respectam valorile noastre interne, si sa ne gasim propriul nostru punct de echilibru. Aplicand-o, sprijinim pe cei din jur, dar acceptam si ajutor si sprijin de la cei din jur.

Constientizarea responsabilitatii:

Sa ne imaginam un loc unde ne simtim in siguranta, intr-o gradina de exemplu, unde se afla o masa cu doua scaune. In mintea noastra, invitam doua parti pe care le simtim opuse in personalitatea noastra, si le rugam sa stea la masa, fata in fata. De exemplu putem sa invitam o parte care sa reprezinte corpul fizic, si alta care sa reprezinte ratiunea noastra; sau o caracteristica a noastra care ne place, si alta care ne displace, sau o parte din trecut, si alta din viitor, sau o parte care acuza, si alta care este foarte iertatoare. Oricand avem idei si sentimente conflictuale, punandu-le fata in fata si ascultand ce are fiecare de spus este un exercitiu foarte bun, care ne pune in legatura cu subconstientul nostru, care ne reveleaza motive ascunse si metode aparent contrare in scopul servirii intregului. Ascultam tot ce are fiecare de spus, in mai multe sedinte, daca este cazul. Dupa ce partile se exprima pe fata si se ajunge la o concluzie si la un numitor comun, le multumim, si le spunem la revedere.

Aplicarea legii Responsabilitatii:

1. Scrieti sau ganditi-va la o lista de lucruri pe care ati fi de acord sa le faceti daca cineva v-ar ruga, si o lista de lucruri pe care nu le-ati face, chiar daca v-ar ruga. Unde ati trage linia, si de ce? Constientizati-va pozitia, si nu uitati nici de flexibilitate, de acordarea unor margini plus/minus.

2. Scrieti o lista de lucruri pe care sunteti de acord sa le faceti acasa sau la serviciu, si alta cu lucruri pe care nu sunteti de acord sa le faceti.

-cate din acestea din urma le faceti totusi, si de ce?

-faceti vreodata lucruri pentru rude, prieteni sau alte persoane, ca apoi sa va plangeti?

-va simtiti responsabil pentru greselile altor adulti, sau pentru viata lor?

3. Treceti in revista fragmentele din viata voastra, unde ati incercat sa ajutati prea mult, sau unde ati adunat resentimente indreptate asupra altor persoane. Daca va simtiti exploatati sau neapreciati, ca un martir sau ca un fel de sclav, ce credeti ca s-ar putea face ca sa va recastigati echilibrul?

Faceti un plan concret de actiune.

Sus


Legea Tiparelor

Orice obicei sau tipar/sablon/model , fie ca il consideram bun sau rau, are tendinta sa se repete in timp, in ciuda bunelor noastre intentii, pana cand intrerupem/modificam noi insine sablonul respectiv facand ceva diferit. Evenimentele copilariei nu trec, ci se repeta la fel ca anotimpurile anului.

ELEANOR FARJEON

Noi oamenii avem puterea de a actiona spontan, facand lucruri vechi in feluri noi, schimband si restructurandu-ne comportamentul si vietile. Totusi, o rezistenta innascuta ne limiteaza aceasta posibilitate; si aceasta rezistenta este bazata pe structurile noastre fizice si psihologice cele mai fundamentale, legate de univerul mai larg, si de modul in care invatam si ne adaptam la mediu in copilarie.

Tendinta noastra de a forma tipare are valoare pentru supravietuire. In copilarie invatam sa intelegem lumea observand tipare. Experimentam tiparele foamei si hranei, zilei si noptii, trezirii si adormirii, pe masura ce ne conformam programelor parintilor nostri si ritmurilor noastre interne. Prin recunoasterea de tipare in sunetele pe care le fac parintii nostri noi invatam asocierea complexa dintre sunete si semnificatia lor; si prin repetarea tiparelor, invatam sa vorbim. Ajunge sa depindem de tipare care se repeta, si invatam sa le repetam - cand ne spalam pe dinti, sau cand repetam anumite ritualuri inainte de culcare; avem asemenea tipare acasa, la scoala, la lucru, si in jurul varstei de 10 ani deja puterea tiparelor devine parte integranta din viata noastra.

Sabloanele sau obiceiurile functionale pe care le-am stabilit in decursul vietii noastre de fiecare zi, cum ar fi spalatul pe maini inainte de masa, nu sunt in mod normal motive de ingrijorare, dar ele sunt totusi interesant de observat, pentru ca daca facem in mod constient ceva diferit, numai ca sa observam ce se intampla, ne simtim ciudat sau nesincronizat - lucru care atesta puterea obisnuintei. Legea Tiparelor se adreseaza in principal obiceiurilor pe care le consideram disfunctionale, rele sau distructive - tipare pe care dorim sa le schimbam.

De exemplu, il putem vedea pe Tom, la care alcoolismul era o problema. El s-a lasat de bautura, apoi a reinceput sa bea, apoi iarasi s-a lasat, si iarasi a reinceput. Cand in final credea ca s-a lasat definitiv, el a spus unui prieten: "N-am mai pus gura pe bautura de un an; am eliminat acest obicei". Datorita faptului ca si-a slabit vigilenta, tiparul cel vechi s-a reinstaurat si Tom s-a apucat din nou de bautura. Tom tocmai a experimentat Legea Tiparelor, exprimata prima data - intr-un fel - de Sir Isaac Newton in A Treia Lege a Miscarii: "Un obiect in repaus tinde sa ramana in repaus, si un obiect in miscare tinde sa ramana in miscare, in afara de cazul in care este supus unei forte exterioare". Deci cand vorbim despre propriile noastre obisnuinte, doar a afirma faptul ca "de data asta va fi altfel" nu este de ajuns. "A te lasa de fumat este lucrul cel mai usor din lume; am facut-o de sute de ori!" MARK TWAIN

O femeie pe nume Iris ne-a impartasit o povestire despre cum a reusit sa invoce Legea Tiparelor: Iris isi formase un tipar repetitiv de slabire - aproape 50 kg - si apoi de recuperare a greutatii, de-a lungul anilor . Intr-unul din ciclurile de slabire ea a marturisit prietenei sale Marianne teama ca va lua din nou in greutate, si hotararea ei de a-si pastra greutatea potrivita de aceasta data. In mod surprinzator, Marianne i-a spus lui Iris ca probabil se va ingrasa din nou. "Uita-te in mod realist la situatia ta", i-a spus Marianne. "Ai vrut sa te ingrasi prima data sau a doua oara sau a treia oara?" "Nu", a raspus Iris. Marianne, care lucrase cu persoane care s-au confruntat cu diverse vicii pe parcursul timpului, avea deja intelegerea intuitiva a modului cum lucreaza Legea Tiparelor, si de aceea spuse in continuare: "Vechiul sablon va tinde sa se manifeste iarasi, daca nu faci ceva diferit prin care sa-l intrerupi." "Am sa am grija sa fac asa", a asigurat-o Iris, insa Marianne a ridicat din umeri: "Tiparele sunt deseori mai puternice decat rezolutiile, Iris. Cred ca ce trebuie sa faci este sa examinezi atent Tiparul acesta - zici ca ai inceput sa iei in greutate dupa ce a murit mama ta?" "Da". "Si a doua oara ai inceput sa iei in greutate dupa ce te-au concediat"? "Ihm". "Si a treia oara?" "Aici a fost ceva cu totul diferit, aveam un prieten si ne-am despartit". "Iris, daca nu vezi tiparul cu claritate, nu ai cum sa-l schimbi. Mai uita-te odata: Ce au toate aceste evenimente in comun? Unde este Tiparul?" Iris se gandi : "pai, am avut un sentiment neplacut fata de mine atunci cand a murit mama; ne certasem tare, si nu am ajuns sa-mi iau ramas bun de la ea. Iar cand am fost concediata la fel, si cand m-am despartit de prietenul meu - da, de fiecare data am avut o parere foarte proasta despre mine!" "Ok, deci atunci cand ai o parere cu adevarat proasta despre tine tu intri in acelasi ciclu de supraalimentare, urmand acelasi tipar; deci acum stii despre ce e vorba" explica Marianne. "Uite, iti sugerez o modalitate de a sparge tiparul. S-ar putea sa ti se para ciudat, dar cred ca va merge daca esti de acord sa incerci". "Spune-mi!" raspunse Iris. "Cat de departe ai mers vreodata pe jos?" "Cred ca aproximativ 3 mile". "Ok, Data viitoare cand apare tiparul [am o parere proasta despre mine si simt nevoia sa mananc in plus] , iti sugerez sa te opresti din orice ai face sau te pregatesti sa faci, sa te incalti cu pantofii de sport, sa iesi din casa si sa mergi pe jos 6 mile. "Asta e tot? Asta e solutia ta?" "Da, asta este tot". Iris pleca cu o expresie de uimire pe fata. Cam opt luni mai tarziu, Iris o chema pe Marianne si fara sa-i spuna macar buna ziua ii declara incantata: "Asa a fost!" "Ce s-a intamplat?" o intreba Marianne. "Pai, ma simteam nemaipomenit de stresata la lucru si simteam ca nimanui nu-i place de mine. Ma simteam iarasi dezgustata de mine. S-a intamplat sa am in frigider o prajitura dubla cu ciocolata pentru o petrecere. Am simtit nevoia sa mananc o felie de prajitura - o felie mare. Am inceput prin a-mi spune ca pot sa iau alta prajitura pentru petrecerea aceea; si atunci mi-am adus aminte!" - exclama ea. "Am vazut ce se intampla! Asa ca mi-am pus in picioare nenorocitii de pantofi de sport, si mi-am zis: "o sa merg pe jos 6 mile pentru ca mi-am promis eu mie insami. Dar termin treaba asta chiar aici, in fata acestei prajituri!". "Am mers cele 6 mile - poate sase mile si jumatate - si cand m-am intors acasa am luat prajitura si era s-o arunc la gunoi...apoi am scuturat din cap, am pus-o inapoi in frigider, si am lasat-o acolo. Am avut o petrecere frumoasa. Si toate fetele de la serviciu au venit! " Iris a spart un Tipar - un Sablon nedorit, prin faptul ca a recunoscut puterea Tiparului respectiv, si a facut apoi ceva pentru a-l intrerupe, in loc sa ramana o victima prin repetarea lui.

Legea Tiparelor este importanta pentru cei care au tendinta sa nu se poata tine de cuvant, care nu pot sa-si respecte propriile decizii, sau pentru cei care au tipare incomplete, sau de ratari repetate ( de ex. casatorii de trei sau patru ori, sau lasatul de fumat de vreo cinci ori). Orice fel de tipar tinde sa se repete pana cand examinam atent ce se intampla, ca sa intervenim si sa spargem tiparul facand altceva in schimb. Aceasta lege pune in evidenta obiceiurile si tendintele noastre si ne ajuta sa ne asumam raspunderea pentru ele - nu prin lupta nesfarsita cu obiceiurile/tiparele vechi, ci printr-o actiune diferita de ceea ce a fost. Urmatoarele exercitii ne pot ajuta sa obtinem alinierea cu Legea Tiparelor, prin experimentare si aplicare directa.

Experimentarea Tiparelor

1. Contemplati puterea tiparelor in lumea naturii: cum dupa cateva zile de caldura, vanturile generate de soare trag inapoi ceturile catre orasele de coasta, desemenea examinati cum traiesc animalele prin instinctele lor fixate ca tipare de comportament.

2. Stati putin sa observati faptul ca si subconstientul vostru are instinctele sale, si se obisnuieste cu sabloane si lucruri de rutina care tind sa se repete.

3. Luati in consideratie energia necesara pentru a schimba un tipar cu care ne-am obisnuit. Nu cumva imposibilitatea de a sparge un sablon vechi se datoreaza subestimarii fortei si timpului necesar pentru schimbarea in cel nou?

4. Recunoasteti faptul ca a schimba orice fel de tipar cere hotarare puternica si dedicatie, si ca este aproape un fapt de eroism.

Aplicarea Legii Tiparelor

1. Alegem un tipar care se repeta in viata noastra. Tiparul poate sa reprezinte inceputuri si sfarsituri; nereusita repetata atunci cand ne-am propus cate ceva, cum ar fi renuntarea la alcool, fumat sau supraalimentatie, prin reluarea viciului respectiv. Sau poate sa fie ceva legat de casatorie, divort, recasatorire, urmata iarasi de divort.

2. Analizam cand a inceput acest obicei? Ne permitem un timp de gandire ca sa observam procesul cu claritate, de la inceput, pana in prezent. Ne focalizam pe punctele comune din totalitatea tiparului, nu pe cele diferite (de ex. nu ne preocupam de motivele diferite datorita carora consideram ca s-au destramat mai multe casatorii). Indata ce vedem firele, sau aspectele comune, capatam avantajul care ne permite sa cunoastem cu ce ne confruntam.

3. Ce am putea sa facem diferit, si care sa aiba un impact suficient pentru a sparge acest tipar ?

Sus


Legea Vointei Inalte

Legea Vointei Inalte serveste in special pe aceia dintre noi care am confundat opiniile si credintele noastre cu adevarul ultim, si pe cei care si-au impus credintele lor asupra altora, uitand faptul ca altii au fiecare calea lor in viata, nu neaparat identica cu a noastra. Aceeasi lege ajuta si celor dintre noi care tind sa se autosaboteze, care se indoiesc in secret de propria bunatate sau de propriile intentii, si care au nevoie de o modalitate de a-si conecta viata la o intelegere mai profunda. Legea Vointei Inalte genereaza si ea la randul sau o senzatie de conectare pentru aceia dintre noi care se simt izolati si singuri, care simt lupta dintre ei si diverse alte ego-uri pentru recunoastere, sau pentru "o viata buna". A spune si a simti afirmatia "Faca-se Voia Ta" este una din modalitatile de aplicare a Legii Vointei Inalte. Aplicarea acestei legi nu necesita credinta intr-un Dumnezeu exterior, si nici nu este atasata de o dogma religioasa anume. Ca sa o aplicam in viata noastra nu avem decat sa ne intrebam in sinea noastra "daca un Spirit intelept, iubitor, plin de compasiune, altruist, atot-cunoscator m-ar indruma pe mine acum chiar de aici din interiorul meu, ce as face eu in aceasta situatie ?" Legea aceasta functioneaza pentru ca un asemenea Spirit de fapt chiar lucreaza prin noi; nu avem decat sa contactam aceasta Fiinta intrebandu-ne pe noi insine si apoi vom sti ce trebuie sa facem, si vom putea sa actionam in numele si in serviciul a ceea ce este cel mai bun din ce avem in noi.

Atunci cand spunem in sinea noastra "Faca-se Voia ta" si asteptam indrumare pentru a gasi directia cea mai potrivita noi nu primim de fapt prea multa indrumare de la mental, pentru ca mentalul se joaca cu idei de genul "daca eu sunt parte din Spirit si daca Spiritul este parte din mine, tot ceea ce vreau eu este vointa Spiritului". Aceasta afirmatie este valabila pana la un punct, insa Ego-ul nostru, cu de la sine vointa, are tendinta sa se plaseze pe sine pe un tron si sa faca ce vrea el fara sa ia in consideratie binele tuturor, ca un cancer ale carui celule se reproduc fara sa le pese de binele intregului organism. Mult din suferinta omeneasca este cauzata de micile egouri separate pe care le intereseaza prea putin ce se intampla cu Intregul. Ego-ul, sau sinele separat, se poate apropia sau indeparta de principiile inalte pentru a invata lectii de care are nevoie. A invoca Vointa Inalta implica invocarea unor motive care trec dincolo de preferintele si interesele personale pentru a actiona spre binele cel mai inalt, de dragul tuturor - de exemplu a spera sa vina ploaia in zona noastra, afectata de arsita, desi stim ca in propria casa acoperisul are gauri. Cei mai multi dintre noi avem in mod normal sperante care sunt aliniate cu dorintele noastre personale, dorind ceea ce este bine pentru eul nostru cel mic. Asa ca ne intrebam, "care sunt preferintele mele, dorintele mele, directia mea in viata?" Sau ne extindem identitatea personala ca sa includem familia noastra, echipa noastra, comunitatea noastra, lucru care este un act expansiv de conectare insa care totusi creeaza un cerc interior compus din "noi" si altul exterior compus din "ei". Atunci cand lucram cu vointa micului "eu", suntem limitati; se poate sa obtinem rezultate, insa atunci cand cadem suntem singuri. Cand lucram aliniati cu ceea ce simtim ca este "vointa inalta a Spiritului" o inspiratie si energie mai puternica devine disponibila pentru noi.

O femeie pe nume Mildred a ajuns odata la un punct hotarator in viata, in timp ce se plimba prin padure intr-o seara. "Am simtit ca sunt complet de acord" spunea ea, "sa-mi dedic viata fara nici o ezitare pentru serviciu. Am inceput sa ofer tot ce am putut in loc sa iau ceea ce puteam, si atunci viata mea a capatat semnificatie. Am obtinut binecuvantarea sanatatii, de atunci n-am mai racit si n-am mai avut nici vreo durere de cap". Ea spunea in continuare: "daca viata ta este in armonie cu partea pe care o reprezinti in patternul vietii, si daca traiesti in armonie cu legile universului, atunci viata ta este plina". Mildred si-a schimbat numele in "Pelerinul Pacii" si a pornit de-a lungul fiecarei provincii din Statele Unite si Canada exprimand ideile ei despre pace in lume, pace intre oameni si pace interioara. Ea a trait ca un exemplu de integritate si de intelegere a Legii Inaltei Vointe.

Atunci cand ne indreptam catre Inalta Vointa pentru indrumare simtim o expandare a constiintei, o inaltare si o conectare la o cauza mai inalta; vietile noastre capata o semnificatie mai inalta si in acelasi timp mai profunda. Atunci cand ne aliniem cu acest simtamant al Vointei Inalte care vine din interiorul nostru, dedicand tot ce facem si ce spunem pentru binele cel mai inalt al tuturor, atunci energiile compasiunii, iubirii si luminii se revarsa in viata noastra de fiecare zi. Legea Vointei Inalte serveste ca mod de indrumare pentru a ne alinia cu Spiritul, pentru a ne inspira si pentru a inspira pe altii.

Urmatoarele exercitii va pot ajuta sa obtineti aliniere cu Legea Vointei Inalte prin aplicarea si experimentarea ei directa.

Experimentarea Legii Inaltei Vointe

1. Aminteste-ti un timp cand iti doreai ceva, insa alta parte din tine, poate o parte mai inalta, stia ca ceea ce iti doresti nu este bine pentru tine.

2. Daca "totusi ai facut-o", ai avut o experienta comuna a "vointei personale". Daca insa ti-ai urmat instinctul mai inalt sau mai profund, atunci ai avut experienta conectarii la Inalta Vointa.

3. Ce ai fi simtit oare daca atunci cand ti-ai urmat interesul personal ai fi rostit in sinea ta, cu mintea conectata la inima, "Voia Ta, nu voia mea sa se faca" ? Ar fi fost atunci lucrurile altfel ?

4. Cunoscand ceea ce cunosti acum, daca vei trece vreodata printr-o situatie asemanatoare, cum ai proceda de aceasta data ?

Aplicarea Legii Inaltei Vointe

1. Gandeste-te la o problema care te preocupa in viata de fiecare zi, cum ar fi a alege o anumita optiune dintre diverse optiuni, sau luarea unei decizii de alt fel.

2. Intreaba-te: "ce ar dori mintea mea sa fac acum?" Apoi intreaba-te: "in ce fel m-ar indruma Eu-l meu superior, partea din mine care este inteleapta, iubitoare si plina de compasiune?"

3. Pastrand decizia aceasta in inima, in centrul simtirii, spune-ti in sinea ta "Voia Ta, nu voia mea sa se faca". Asculta. Simte. Apoi fa ceea ce cunosti ca iti spune din profunzimea cea mai adanca inima ta, dupa simtirea ta cea mai adanca.

Sus


Legea Creatiei Mentale

Creatia realitatii noastre

Multi au observat ca subconstientul este ca un gigant atotputernic care raspunde cererilor facute de mentalul constient. El nu se pricepe la subtilitati verbale si ia totul ad literam, asa ca trebuie sa fii foarte atent ce si cum Iti/Ii spui, ce crezi din ceea ce ti se spune, etc. pentru ca fiecare Gand este o opera de creatie in subtil, care se manifesta si in lumea fizica intr-un spatiu/timp care sa acomodeze ideea respectiva.

Redau mai jos un mesaj anterior, care cred ca ne poate invata multe despre creatia realitatii noastre. Omul este fiinta creatoare, si pamantul este o scoala buna pentru puii de creatori. Intrebarea este: cum si ce cream ? Si de ce ? La asa ceva este bun Constientul, prin care observam si simtim pe viu tot ceea ce facem si ceea ce gandim.

Cum ne creem realitatea

Daca putem sa ne mentinem concentrarea asupra unui gand, timp de 17 secunde, fara sa-l contrazicem cu alt gand, langa gandul nostru initial se va alatura prin legea atractiei un altul de exact acceasi forma, marime, ton, vibratie. Si la precis 17 secunde aceste doua ganduri identice se vor alatura si se vor combina, iar cheltuiala de energie a punctului lor de combustie se manifesta in noi sub forma de entuziasm, sau interes. In momentul respectiv, care a durat 17 secunde, aceste doua ganduri care erau doua ganduri de acelasi fel au devenit unul, mai mare, mai evoluat, si cu o vibratie mai rapida si mai energica.

Daca putem sa stam concentrati pe acelasi subiect inca 17 secunde, in momentul in care se face trecerea la secunda nr.34, avem de doua ori 17, si gandul nostru va atrage din nou un gand asemanator, sau putem sa spunem ca doua ganduri care se aseamana se atrag una pe alta.

Asa cum gandul tau atrage un altul, si altul poate atrage gandul tau, pentru ca ganduri care au natura asemanatoare au tendinta de a se atrage reciproc, de a cauta sa fie impreuna. Si la punctul in care s-a atins limita de 34 de secunde, aceste doua ganduri care au evoluat impreuna se combina intr-unul, si apare un alt punct de combustie. In momentul respectiv, aceste doua ganduri devin iarasi unul, iar vibratia lor creste si se intensifica.

Daca putem in continuare sa mentinem in atentia noastra acest gand evoluat si crescut, pana la limita de 51 de secunde, care este de trei ori 17, se va produce mai departe o noua combinare si un alt punct de combustie. La fel se intampla la limita de 68 de secunde, si atunci gandul este suficient de mare ca sa aiba efect asupra manifestarii fizice.

Putem sa luam cateva comparatii fizice: 17 secunde de gand pur, sunt echivalente cu 2000 de ore de actiune. Daca avem o meserie in care lucram 40 de ore pe saptamana, orele respective sunt cele pe care le prestam intr-un an intreg. 17 secunde de gandire concentrata echivaleaza 2000 de ore de actiune. Daca trecem de limita de 34 de secunde, putem sa ne multiplicam actiunea cu 10, deci avem 20.000 de ore de actiune. Daca putem sa trecem de limita de 51 de secunde, de trei ori 17, putem sa inmultim din nou cu 10, si rezulta echivalentul de 200.000 de ore de actiune. Daca reusim sa trecem de limita de 68 de secunde - adica doar un minut de gandire pura, fara contradictie, nediluat, obtinem echivalentul a doua milioane de ore de actiune.

Ca ilustrare, se poate imagina cum o familie cumpara un teren unde exista niste blocuri care au intrat in demolare, o gramada enorma de beton, otel si sticla. Timp de doua zile, diverse masini, camioane si echipe de constructori au carat muntele de gunoi de pe locul respectiv, si l-au lasat curat pentru noii proprietari. Noii proprietari, care isi demolasera fosta proprietate lucrand cu tarnacopul si roaba, s-au gandit ca ar dura efectiv o viata ca ei sa curete locul respectiv cu roaba si tarnacopul. Acesta este un exemplu clasic. Atunci cand iti aliniezi energia la energiile creatoare de lumi si civilizatii, atunci nu mai esti in contradictie cu centrul tau creator, cu ESENTA ta, si se intampla lucruri care pot fi considerate de domeniul miracolului.

17 secunde nu par sa fie cine stie ce, insa daca ne observam cu atentie, vedem cum in general incepem pe la secunda a 8-a sa emanam vibratii contrare. Majoritatea oamenilor nu reusesc sa termine un gand, o dorinta, fara sa creeze - foarte de timpuriu, vibratii contrare dorintei initiale.

Sunt oameni care spun: "vreau mai multi bani, am obosit de atata efort". sau "vreau sa ma fac bine, boala aceasta ma inspaimanta". Ni s-a imprimat insa in caracter sa fim atat de obiectivi, incat de cele mai multe ori ne dam singuri cu piciorul in celalalt picior. E intr-un fel ca si cum am spune: "vreau o cana de ceai fierbinte", si punem ceaiul la fiert, dar inainte de a incepe sa fiarba stingem focul si ne apucam de altceva, si apoi iarasi il aprindem, si iarasi il stingem chiar cand era gata sa se incalzeasca, si tot asa, pana cand ajungem sa spunem ceva de genul: "de 15 ani incerc sa beau o cana de ceai fierbinte, si nu reusesc". La asa ceva, solutia este - bineinteles - sa lasam ceainicul pe foc un timp mai lung, pana reuseste cu adevarat sa fiarba. Daca putem sa rezistam tentatiei de autosabotare, reactiei de a merge in directie opusa inainte de a ne fi indeplinit scopul, atunci putem cu adevarat sa obtinem o modificare a realitatii.

Motivul pentru care este dificil sa nu ne lasam prada atat de repede gandului contrar, este pentru ca am fost educati sa fim obiectivi, sa cantarim cu atentie ceea ce este pro si contra, avantajul si dezavantajul. Ni s-a spus ca asa ceva este corect si bine. Si este. Dar ca la orice, a duce la extrem aceasta actiune iarasi nu este bine, pentru ca contrastele ele insele te pot stimula in fond ca sa obtii o claritate mai mare a dorintei, si acesta este si motivul pentru care formatul fizic prezent este asa cum este. Contrastul este esential pentru luarea de decizii, insa odata ce o decizie a fost luata, odata ce iti concentrezi atentia asupra deciziei tale si te straduiesti sa obtii gandul pereche pentru vibratia gandului tau, Universul se va alinia in asa fel incat sa iti ofere sansa si ajutorul de a obtine ceea ce doresti.

Pentru persoanele care sunt obisnuite sa gandeasca sporadic, lasand doar sa le treaca prin minte diverse ganduri ca un flash, acest concept poate parea dificil de acceptat sau inteles. Este mult mai usor sa privesti viata ca la televizor, sa observi, sa receptionezi ceea ce ti se ofera, decat sa iti oferi in mod determinat propria ta proiectie, a propriilor tale ganduri.

De exemplu avem o persoana care are trei probleme principale - una - o problema financiara, a doua - probleme cu sanatatea, si a treia - o problema sentimentala.

Primul pas este sa sfatuim persoana respectiva sa renunte sa se gandeasca o perioada la aceste trei probleme, pentru ca ea s-a concentrat deja prea mult pe aceste probleme, dar la modul gresit. Ea poate pentru inceput sa ia alte subiecte noi, la care nu a creat un pattern gresit de gandire. Este greu pentru ea sa iasa din pattern-ul gresit si din problemele care au devenit obsesie, si atunci o sfatuim sa se gandeasca la ceva inedit, de exemplu la ...sticla albastra. Ea nu pricepe desigur de ce trebuie sa discutam despre sticla albastra, dar noi insistam: hai sa discutam despre sticla albastra. Se poate sa fie sticla mata, sticla transparenta, sticla cu desene sau incrustatii, sticla folosita la vitralii, sticla de la muzeul Tiffany, orice. Se pot face din ea vaze de flori, candelabre, pahare. Apoi vorbim despre penajul pasarilor, apoi despre fluturi, tot la fel, mentinand atentia asupra fiecarui subiect timp de 17 secunde.

Apoi persoana respectiva pleaca acasa, se urca in masina, si se intalneste cu niste prieteni, care o iau la masa la un restaurant, si apoi se duc impreuna la cumparaturi. Ea constata cu surpriza ca magazinul unde a ajuns din intamplare are o colectie superba de sticla albastra, rafturi intregi de bibelouri de sticla albastra. Nimeni nu a cumparat nimic, dar toata lumea s-a simtit foarte bine admirand colectiile respective, de sticla albastra - pur si simplu Extraordinara!

In continuare, toti merg in parc, si observa ca parcul este plin de fluturi, care zboara printre flori si copaci. Femeia respectiva, sa-i spunem Esther, inca nu face corelatia cu discutia despre creatia realitatii, dar constata ca se simte bine, foarte relaxata. Dupa vreo 15 minute, apare in fuga un baietel, de vreo trei-patru ani, care tine in manuta niste pene de porumbel, pe care le-a adunat de pe jos, si intinzand mana, el le ofera razand lui Esther. Abia atunci "se prinde" Esther ca in decurs de mai putin de o ora ea a trait toate cele trei subiecte asupra carora si-a concentrat gandul timp de 17 secunde, datorita faptului ca Universul a actionat in mod dramatic pentru a-i asigura implinirea gandului ei.

Bineinteles, oricine poate sa se joace si sa vada cum se poate imbunatati acest joc. O metoda foarte buna este atunci cand jocul se joaca in trei, pentru ca in doi exista sanse mai mari de a uita - cum a facut Esther - anumite detalii asupra carora ne-am concentrat atentia in decursul zilei, sau de a nu observa CUM gandurile si dorintele noastre prind forma in fata ochilor nostri. Daca se poate, este recomandat sa se inceapa jocul luand la inceput subiecte de interes minor, subiecte pure, simple, asupra carora nu avem idei contradictorii, si vom vedea cum in decurs de doua-trei zile, absolut intotdeauna Universul va raspunde oferind sprijin vibratiei noastre creatoare.

Motivul pentru care multi nu-si dau seama cum raspunde Universul vibratiei noastre, este pentru ca ei isi spun ceva de genul: "vreau o masina noua, una rosie, dar este prea scumpa", si cum Universul raspunde absolut la orice vibratie, gandul care se indoieste pe undeva de ceea ce doreste va neutraliza el insusi dorinta respectiva.

Deci, daca noi oferim vibratii pure, si privim cu atentie cum Universul ne raspunde la ele, putem, dupa doua-trei zile de joc cu subiecte usoare sa trecem la subiecte pe care le consideram dificile. In acelasi timp, in viata noastra se vor produce niste schimbari cu totul speciale. In primul rand, ne vom obisnui sa ne mentinem concentrarea asupra unui subiect timp de 17 secunde. Cine poate sa o faca timp de 17 secunde, poate invata sa o faca in continuare, doua, trei sau mai multe perioade de 17 secunde. In al doilea rand, facand acest lucru vom oferi Universului sansa de a raspunde vibratiei noastre, si dovada ca nu suntem deloc rupti de energiile creative, ci ca suntem noi insine fiinte creatoare, asa cum este particula de lumina in relatie cu unda de lumina.

Putem in acest fel sa observam faptul ca fiecare dintre noi este in realitate ca o energie care emite, si careia i se raspunde in consecinta. Putem sa vedem cum, incetul cu incetul, de la mic la mare, fiecare dintre noi invata la scoala Pamant sa creeze in mod deliberat si responsabil.

De aceea este fiecare aici, pentru a crea. Fiecare este creator in sensul ca fiecare este un focalizator de energie. Cine nu poate sa-si mentina concentrarea asupra unui gand, nu poate sa fie creator. Nu suntem doar observatori care receptioneaza pasiv, ci suntem noi insine cei care indreptam energia cu puterea mintii noastre, catre scopul pe care il concepem noi insine. In timp ce focalizam energia, noi MENTINEM gandul si il crestem pana la manifestarea fizica.

Deci este foarte important ca fiecare sa stie exact ce face, la asa ceva se refera termenul "awareness" - constienta, dar mai sunt cateva detalii. In primul rand, cum isi da cineva seama ca si-a mentinut gandul pur o anumita perioada, si cum isi da omul seama daca si-a!!mentinut gandul pur? La asa ceva serveste "sensibilitatea", sensibilitatea la propriile senzatii, pentru ca sensibilitatea este indicatorul care iti spune despre fluctuatiile din propria vibratie. Sistemul emotional de ghidare este cel care iti spune fara gres, fara dubiu, daca esti pe calea buna, sau pe o cale gresita, si tot prin sistemul emotional afli exact la ce stadiu te afli.

Sa ne imaginam un ventilator, un ventilator mare, de camera, cu palete care se invirtesc cu putere. Ventilatorul este indreptat catre noi. Nu bagam in seama in mod deosebit zgomotul pe care il face, si nici nu ne preocupam de aerul care se indreapta catre noi din directia lui. E ca si cum ar fi intr-un fel inexistent, desi stim ca este acolo ca sa ne faca un serviciu. Dar daca bagam un creion in el in timp ce el se invarteste, putem noi insine provoca probleme serioase sistemului. Emotiile distructive actioneaza ca si creionul respectiv, si ele sunt rezultatul unei actiuni distructive, care este rezultatul unui gand sau dorinte distructive.

Atunci cand avem o dorinta, cand ne-am gandit la ceva si am ajuns sa dorim ceva, in momentul in care introducem ideea "nu se poate", atunci ideea "nu se poate" se angreneaza la randul ei frecventei rapide a dorintei/ideeii initiale, si dezamagirea care rezulta ca urmare a ideii ca "nu se poate" lucreaza la fel ca si creionul in ventilator. Este asa pentru ca noi insine am introdus o vibratie mai scazuta, mai inceata, intr-una mai rapida, mai inalta.

Se poate observa ca exista persoane cu care atunci cand stai de vorba, te simti bine. Cu cat mai mult stai alaturi de persoana respectiva, cu atat mai bine te simti, si te gandesti: acest om este un prieten bun, un prieten adevarat. Alaturi de asemenea prieteni, poti sa discuti tot felul de lucruri fara sa-ti fie frica de ridiculizare sau agresivitate sau rautate, poti sa te joci si sa faci tot felul de lucruri faine si traznite, poti chiar sa nu vorbesti nimic daca n-ai chef. Si orice ai face, e ok, pentru ca pur si simplu te simti bine alaturi de persoanele respective. Este mai greu de gasit asa ceva intre adulti, dar copiii si adolescentii au asemenea prieteni si simt asemenea bucurie in mod comun.

Senzatia acesta de bunatate si prietenie este ceea ce se cere pentru a fi capabil sa mentii cu usurinta un gand, timp de 17 secunde, si chiar mentinerea gandului despre o asemenea prietenie iti poate asigura atragerea unui asemenea grup de prieteni in viata ta, ca si Combustia care sa iti asigure entuziasmul necesar.

Pe masura ce putem sa facem asemenea lucru in mod deliberat, putem sa vedem cum Universul ne raspunde si cum devenim fiinte aliniate cu Forta Creatoare, deci chiar ceea ce am venit aici sa constientizam.

Fiecare si-a spus in viata ceva de genul: "Voi intra in aceasta mare a contrastelor, si observand un contrast aici, un contrast acolo, voi putea cu usurinta sa ajung la o concluzie". Odata ce ajungem la o concluzie, tot ce avem de facut este sa mentinem aceasta vibratie in gand, pana cand vom obtine suficienta forta de a ne manifesta vibratia ideii noastre, pe care Universul va face tot posibilul sa o manifeste de dragul nostru.

Deci in acest sens, fiecare om este un creator in aceasta lume, si dezvoltarea capacitatii noastre mentale este un lucru de dorit, avand grija sa folosim intotdeauna ca monitor, corpul emotional .

Eu am constatat acest lucru prin faptul ca traiesc viata ca pe un miracol. Am mare grija ce gandesc, pentru ca INTOTDEAUNA gandul meu se indeplineste, bineinteles, in viata mea. Nu sunt de acord sa iau nimanui liberul arbitru si sansa de a deveni creator, pentru ca asa cum este un Univers, tot la fel pot sa (co)existe o infinitate de Universuri, si fiecare om, fiecare creator, are de fapt in stapanirea sa o lume - lumea sa interioara, in care tot ce este, este efectiv creat chiar din substanta gandurilor sale.

  

Sus