< Înapoi la Pagina Răzvan Petre
de Răzvan-Alexandru Petre
Ateul depune un efort mental să creadă numai în materie, în ce se vede, dar e ajutat de empiric şi de ştiinţă.
Spiritualistul depune un şi mai mare efort mental să creadă în poveştile religioase sau spirituale, dar e ajutat de mărturiile unor aleşi ai Cerului şi de fenomenele paranormale.
Nondualistul nu depune niciun efort mental, fiindcă nu crede în nimic, totodată acceptând totul. El este natural şi relaxat, nu susţine nicio poziţie şi permite tuturor să creadă ce vor.
I se poate pune eticheta de „agnostic”, dar ar fi prea puţin. De fapt, a mai primit şi etichetele de „nihilist” şi fatalist”, ceea ce nu-l deranjează. În fond, şi ateul e cam nihilist (nu crede în supranatural), iar spiritualistul e cam fatalist (pune totul pe seama lumii invizibile), nu-i aşa?!
Unii atei, ţinând cont de dovezile despre fenomenele paranormale şi spirituale, se declară „agnostici”, poate şi pentru că sună mai exotic. Ei spun că aceste fenomene există, dar nu pot fi explicate şi cu atât mai puţin de teoriile spirituale, care oricum se cam bat cap în cap. Pe de altă parte, aceşti atei nu pun la îndoială soliditatea materiei şi explicaţiile ştiinţei. Cum s-ar spune, sunt agnostici cu jumătate de gură.
Nondualiştii însă pun la îndoială întreaga realitate pe care o percepem senzorial şi, mai ales, o interpretăm intelectual. Desigur, acest radicalism nu poate avea nicio aplicaţie practică. Orice încercare ar fi dezastruoasă. De pildă, ce folos ar trage societatea prin impunerea doctrinei că „nu există bine şi rău” sau că „nu există timp şi nici spaţiu” sau că „eu nu exist, lumea nu există”?! Ea poate fi o revelaţie individuală, eventual comunicată şi altora, dar fără pretenţia de a o impune cuiva ca principiu călăuzitor în viaţă.
Nondualistul mai afirmă că mintea însăşi e o mare păcăleală. Deci orice ai crede ferm, deja eşti în eroare. „Păcatul” începe cu nevoia de a crede neabătut în ceva, de a susţine o poziţie, o mentalitate. Şi toţi oamenii îl comit.
Asta nu înseamnă că nondualistul nu are preferinţe sau că nu îndrăzneşte să şi le afirme. Ba, fiind atât de relaxat, nu simte nicio piedică, este total natural şi deschis. Doar că ştie că şi poziţia sa este doar un mărunt aspect al realităţii. Prin urmare, nu va ţine morţiş să aibă dreptate, nu va impune nimănui ce crede el, fiindcă ştie că şi el s-ar putea răzgândi peste cinci minute (sau nu). Este asertiv, dar tolerant.
Totuşi, nici nondualistul nu e perfect. Din punct de vedere uman, poate să nu fie cel mai simpatic sau cel mai capabil. Nu există oameni perfecţi, fiindcă „perfecţiunea” e un concept omenesc, nu o realitate organică. Oamenii îşi creează standarde proprii, după care îi judecă pe ceilalţi semeni.
Nondualistul are şi el păreri personale, de unii semeni îi place, iar de alţii nu şi, probabil, se va îndepărta de aceştia. Nu e „mama răniţilor”. Se comportă absolut normal, doar că nu se consideră centrul universului, cum fac ceilalţi oameni.
Ei privesc lumea din jur din centrul fiinţei lor, care se termină la nivelul pielii, dincolo de care începe marea necunoscută, lumea cea periculoasă. Nondualistul nu mai are un centru, el se simte una cu totul, dar fără a-şi pierde personalitatea. Numai că nu se identifică cu ea. Este doar o mască pe care trebuie să o poarte şi să se comporte conform ei. Nondualistul însă îşi permite libertatea să-şi dea jos masca câteodată.
< Sus >
Uite că ne-am întors iar la credinţă. Revelarea nondualităţii îţi răstoarnă brusc orice credinţă, iar adepţii nondualismului previn acest şoc mental, ţinând orice credinţă la distanţă, în măsura puterilor. E foarte uşor să te laşi cuprins de credinţele celor din jur. În acest sens, uite că şi nondualiştii par a depune un efort mental... cel de a nu se lăsa dus de valul conformităţii.
Şi unde pot fi văzuţi aceşti oameni? Păi, în natură sunt foarte rari nondualiştii puri. Cei mai mulţi sunt corciţi cu atei sau cu spiritualişti. Dar aşa sunt şi ceilalţi. Ce, n-aţi văzut atei care-şi făceau cruce când dădeau de greu?! Sau n-aţi văzut spiritualişti evlavioşi care dădeau dovadă de patimi omeneşti incalificabile?!
Deci majoritatea nondualiştilor aspiră să devină nondualişti puri.
Ce sunt aceştia?
Sunt cei numiţi iluminaţi sau mari înţelepţi sau maeştri sau sfinţi sau... oricum vrea societatea să-i numească. Nu sunt nici ei identici, fiecare are personalitatea sa, dar, în principiu, îi uneşte un lucru.
Care?
Toţi şi-au pierdut eul, simţul de persoană autonomă. Pare greu de priceput cum vine asta, dar veţi simţi imediat, dacă se va întâmpla să vi-l pierdeţi. „Eul” este această senzaţie că sunteţi separaţi de lumea din jur, că aveţi liber-arbitru şi puteţi face ce doriţi, că vă puteţi controla într-o mare măsură viaţa, că lucrurile nu stau chiar bine şi ar trebui să le îndreptaţi, că nimic nu vă satisface pe de-a-ntregul, dar speraţi într-o fericire ce va veni cândva, în viitor.
Cred că v-aţi recunoscut în această descriere. Suntem cu toţii la fel în această privinţă. Este o programare. Este o senzaţie, precum simţul mirosului sau al gustului. Uneori, când suntem răciţi cobză, e posibil să ni le pierdem şi, totuşi, supravieţuim.
Aşa e şi cu simţul de „eu”: ni-l putem pierde şi să supravieţuim pe mai departe. Iluminaţii ne asigură că vom trăi chiar mult mai bine fără „eu”. E greu să ne dăm seama ce înseamnă asta, fiindcă am trăit toată viaţa cu „eu”. Doar în mica copilărie nu aveam un „eu”, şi cât de fericiţi eram, copilaşi fiind...! Fericirea a dispărut când am devenit responsabili de propria viaţă, adică de când am căpătat un „eu”.
< Sus >
Îl auzeam deunăzi pe un învăţător spiritual spunându-le discipolilor din ashram: „vremurile sunt tulburi, aproape de sfârşitul istoriei, acum e ultima voastră şansă să vă realizaţi Sinele divin”. În cadrul poveştii căutătorului spiritual, are sens acest îndemn la depăşirea rutinei şi dublarea aspiraţiei spirituale.
Dar din punct de vedere nondualist, Realizarea Sinelui nu e nicio urgenţă... pentru Divin. De fapt, nimic nu e urgent şi nici important. Însă pentru ego-ul suferind, da, poate părea capital să scape de povara existenţei. Numai că realizarea Sinelui înseamnă disoluţia completă a persoanei, ceea ce ego-ul spiritual nu are cum grăbi.
Şi atunci, ce e de făcut?
Fiecare să facă ceea ce face oricum. Unii să-şi caute Sinele, alţii să caute plăceri meschine, unii să sufere, alţii să fie fericiţi. Acesta e spectacolul vieţii, pe care şi-L joacă Divinul Sieşi. Marile reuşite sunt ale Lui şi nu are cine să le admire, decât El. Ceea ce omul face pentru a fi admirat, iubit, venerat de către ceilalţi, de fapt, face Divinul pentru El Însuşi.
Găsim sfaturi înţelepte nenumărate peste tot cum să fim, ce să credem, ce să facem. Fiecare dintre ele poate găsi rezonanţă în cineva sau nu. Niciunul nu e adevărul absolut, înţelepciunea supremă. Depinde de context şi de moment.
Dar cum să-i ceri omului să renunţe la ego, adică la el însuşi?! Şi totuşi, astfel de nebuni după Dumnezeu au existat şi tot apar ca ciupercile de te miri unde. Nu e vina şi nici meritul lor – aspiraţia le este inoculată de Dumnezeu şi n-are leac. Ei sunt oameni foarte diverşi şi de pretutindeni; formează un eşantion al populaţiei planetare din toate culturile, clasele, nivelurile de cultură şi educaţie etc.
< Sus >
Nu există o regulă sau tipar după care sunt „aleşi” iluminaţii. Îmi trecuse prin gând că Dumnezeu îi alege în mod expres ca să fie cât mai diferiţi, pentru a completa celebrul număr de 144.000 din „Cartea Revelaţiei”, adunându-i într-o nouă „Arcă a lui Noe”. Ca să fiu în ton cu subiectul nondualismului, i-aş spune „Arca lui Non”. 😊
Dacă, în medie, la fiecare 3.000 de locuitori ar corespunde un iluminat, ajungem la cei 500 de milioane de pământeni înscrişi pe celebra „Piatră din Georgia” că ar fi optimul pentru viitorul planetei, după catastrofele apocaliptice. Astfel, fiecare grup uman ar conţine unul sau mai mulţi iluminaţi, ca un fel de călăuze. Dar asta s-a putea întâmpla peste cel puţin 100 de ani, aşa că niciunul dintre actualii iluminaţi nu vor fi acolo şi nici copiii lor. De fapt, iluminarea nu se moşteneşte, ci este un dar cu care ne graţiază Dumnezeu.
Luaţi-o şi pe asta doar ca pe o poveste sau scenariu mitic. Nu există nicio Arcă în construcţie şi niciun număr bătut în cuie.
*
Nondualismul nu se compară nici cu ateismul, nici cu spiritualismul. Niciuna din tezele lui nu are vreo aplicaţie practică. Desigur, în contact cu nondualismul, unii vor deveni relaxaţi şi fericiţi, iar alţii, devastaţi sufleteşte. Dar nimeni nu poate prezice ce şi cum.
Poate că, în contextul unei căi sau aspiraţii spirituale, disoluţia eu-lui se va simţi, mai degrabă, ca o binefacere şi se va numi „trezire”. Dar poate că, în lipsa acestora, disoluţia eu-lui se va simţi, mai degrabă, ca „depersonalizare şi derealizare” psihiatrică. Oricum, nimeni nu o poate provoca, dacă nu e cazul să apară, şi nici opri, dacă trebuie să se întâmple.
Trăirea nondualităţii poate produce unele transformări aparente. Dar nu nondualismul, ca orientare filosofică, le-a produs şi nici nu are rost să ne întrebăm dacă e bun sau rău, dacă e folositor sau dăunător bunăstării psihice a oamenilor.
Nu are rost, dar o facem oricum, aşa cum facem cu orice. Nu ne putem opri să ne punem probleme inexistente, de genul „ce s-ar face societatea dacă toţi oamenii ar adopta nondualismul?”. Încă nu e cazul. Dar dacă s-ar întâmpla asta, oricum, nu oamenii vor fi decis-o.
< Sus >
Nu ne putem opri să ne punem probleme inexistente, căci cum altfel ar continua acest tăvălug intelectual, cu care ne mândrim deseori?! Există tendinţa de a-i ridiculiza pe cei „săraci cu duhul” ca nefiind oameni cu drepturi depline.
Şi totuşi, ce înseamnă „sărac în duh” şi de ce a fost lăudat de Isus? La fel ca restul „fericirilor”, era o compensare a derâderii sau persecuţiilor din societate. Oare Isus se referea la cei înapoiaţi mintal („poor in spirit”, cum au tradus englezii) şi alte genuri psihiatrice? În contextul general al citatului din Matei 5:3-11, aşa s-ar părea. Şi atunci nici nu are rost să mai discutăm subiectul. Case closed.
Oamenii bisericii afirmă însă că a fi „sărac în duh” înseamnă să fii smerit. Cu alte cuvinte, este vizată latura egotică a minţii, nu inteligenţa. Este criticată mândria şi lăudată simplitatea, chiar naivitatea, inocenţa (apropo de afirmaţia cristică „Lăsaţi copiii să vină la Mine”).
Alţi clerici merg şi mai departe şi laudă detaşarea mentală (apropo de afirmaţia cristică „Să fii în lume, dar să nu aparţii lumii”):
«Sărac cu duhul înseamnă să fii sărac de toate lucrurile lumii acesteia, încât duhul tău să nu se lege de nimic, nici de avere, nici de situaţie socială, nici de luptă politică, nici de nimic altceva! Să nu te legi de nimic din cele de care oamenii se ataşează.
Sufletul tău să fie liber, să trăieşti liber, dar ca un străin în lumea aceasta. Fiindcă în lumea asta a fi liber înseamnă a fi străin de lume. Lumea te robeşte. Prin toate sistemele ei de legi, prin toate obiceiurile lumeşti, prin toată tradiţia aceasta materială, lumea ne leagă, ne subordonează, ne face sclavi. Iar dacă nu devii sclavul acestor concepţii, eşti un corp străin, un element străin în lumea aceasta.
Isus spune: „Fericiţi cei săraci cu duhul!”. Sunt fericiţi cei care nu s-au legat de lumea aceasta, nu şi-au făcut un idol din lume, nici din învăţătura lumească, nici din gloria lumească, nici din bogăţia lumească. Ei trăiesc ca o fiinţă străină într-o lume plină de păcate.»
din “Cuvinte vii”, de părintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa
Deşi este o poziţie foarte înţeleaptă, se pare că ne-am cam îndepărtat de citatul din Biblie, dând „duhului” alte sensuri decât cel de minte. Iată cum, deseori, Biblia este un bun prilej ca să ne dăm drumul la propriile noastre opinii filosofice sau teologice.
De exemplu, cineva spunea că traducerea este deficitară; corect trebuia scris „sărac, cu duhul” (dacă în vechime s-ar fi folosit şi virgula). Adică sărac de bunuri materiale, dar bogat în spirit, apropiat de cele sfinte.
Fiindcă tot am prezentat alte opinii, haide să vorbim şi de sensul nondualist pe care l-am putea găsi. Ar fi vorba de „sărac în idei”, dar fără a-ţi lipsi inteligenţa. Iluminatul se prezintă uneori, cu sinceritate, ca neavând gânduri. Ba, unele căi spirituale sau metode yoghine caută intenţionat golirea de gânduri.
Cum poţi să rămâi inteligent, dar fără idei?
Întrebarea e justă. Răspunsul e simplu: devino iluminat şi ai să vezi cum.
Totuşi, putem răspunde mai direct: „sărăcia în idei” se referă la gândurile auto-referenţiale, strict personale, legate de ego – de acestea ar trebui să fim lipsiţi. Această „sărăcie” ar fi una foarte benefică: lipsa de eu. Dar capacitatea raţională nu e afectată, putem judeca corect situaţiile de viaţă şi să rezolvăm problemele curente. În acest sens, citiţi descoperirile neuroştiinţei, popularizate de Gary Weber, în articolul NEUROŞTIINŢELE ŞI NONDUALITATEA.
Răzvan A. Petre
14 august 2024
< Sus >
Fericiţi cei săraci cu duhul
"Ferice de cei săraci cu duhul" se poate interpreta şi ca a fi sărac în duhul gândirii.
Gândirea se percepe a fi un proces, o înlănţuire/o curgere a unor concepte, dar necesită, fără doar şi poate, un gânditor. Ei bine, de fapt, există gânduri, însă gânditorul... nu există. Eu-l însăşi este doar un gând, nu este Viul Vieţii.
Diferenţa este că Viaţa/Prezenţa este Totul, în ea se aprind şi se sting gândurile, pe când "eu" este doar un personaj din povestea conceptuală "Viaţa mea".
Budha spunea că "gândirea ucide trăirea", în sensul că ea este specifică doar personajului, un trăitor al visului/mayei/poveştii şi care nu poate simţi ASTA, căci personajul este cuplat mereu la timp şi, deci, la ceea ce se petrece în poveste.
ASTA este mereu viu, proaspăt, nou, organic...
"Lumea mea" şi felul în care este ea... e doar imaginaţie şi "toate i se întâmplă doar eu-lui".
Cum poţi să fii inteligent, dar fără idei?
Păi... În VIAŢĂ apar şi dispar gândurile, şi cele impersonale şi cele personale.
Cele impersonale se topesc, nu sunt agăţate şi nu sunt oprite, căci nu există NIMENI care să le obstrucţioneze. Cele personale primesc atenţia eu-lui şi compun o "lume personală", o poveste.
Întotdeauna am spus că NU ESTE NIMIC RĂU la poveşti/vise, şi ele sunt "voia divină", însă... pe parcurs, povestea se ia ca şi cum ar fi reală, şi intervine suferinţa personajului. A se remarca indicarea personajului, că doar el poate fi atins de suferinţă. Ceea ce suntem, ASTA nu are treabă şi nu este atinsă de poveste cu tot ceea ce îi aparţine, personajul, suferinţa etc.
A fi inteligent este tot o idee, doar eu-l se interesează de inteligenţă sau prostie. Căci CINE să fie inteligent sau neinteligent? Un "cineva".
Însă EXISTAREA este nonseparare şi deci nu există Nimic ca structură separată de EA.
Viului Vieţii nu îi pasă de inteligenţă, EA ESTE TOTUL, e în tot DEJA , fiind ASTA. Faptul de A FI este şi în inteligenţi, şi în cei mai neinteligenţi. 1-0 pentru ea. 🤣🤣🤣
Există această iluzie că inteligenţa este rezultatul efortului "meu" şi nu se observă că felul în care arată mereu ASTA nu are treabă cu nici un "eu", care este un comentator steril ce pare viu doar în povestea "Viaţa mea ".
O fiinţă dragă mi-a spus demult: "Şi cum, fato... să stau aşa, ca proasta, fără să îmi fac niciun plan, fără să gândesc, păi, cine poate face aşa ceva?!"
Da, aşa se percepe din poziţia eu-lui, ce este ferm convins că el gândeşte, el face, şi datorită lui VIAŢA arata aşa.
Nu se realizează că niciodată nu a existat gânditorul, ci au fost doar gânduri, care apar şi dispar instantaneu; şi că inteligenţa, dacă este legată de "eu", este o iluzie, iar dacă nu este legată de "eu", nu se numeşte în nici un fel, este Ceea ce este - în manifestarea directă a Vieţii.
Viaţa pare că se manifestă diferit prin diferite corpuri, ale Ei sunt aceste manifestări, însă, deşi unii par a fi genii, iar alţii par a fi mai neinteligenţi, oare nu aceeaşi Viaţa este în tot şi oare nu a EI este fiecare joc/manifestare, fiind DOAR EA?!
Nondualitatea indică subtil spre "nu există doi, separare, nu există al doilea cu tot ce îi aparţine" şi se încearcă SIMPLIFICAREA, a lăsa puţin loc şi a mai dărâma din imensa construcţie mentală numită "Viaţa mea". "Mai taie! Nu mai tot complica!"
Dacă inteligenţa înseamnă complicat, atunci VIAŢA nu este inteligentă. Doar personajul poate fi inteligent, dar el este ireal.
Ca VIUL AL VIEŢII, eşti doar miracol, ca personaj, poţi fi inteligent.
Cele două, însă, nu se pupă. Miracolul nu poate fi înţeles de nicio inteligenţă, îi scapă mereu, mereu e de neînţeles, de aceea îl şi numeşte "miracol". 🥰🥰🥰🥰
Laura Averchi, 16 august 2024