< Înapoi la Pagina Răzvan Petre
de Răzvan A. Petre
Un DAW (Digital Audio Workstation) este un program de computer care poate înlocui un întreg studio clasic de înregistrări muzicale.
În articolul meu precedent PORTATIVUL PE COMPUTER (2011) v-am familiarizat cu programele pentru notaţie muzicală, dintre care am folosit NOTEFLIGHT (online) şi MUSESCORE (offline). În articolul MUZICA PE COMPUTER (2010) v-am prezentat şi piese realizate cu programul KB PIANO. Să trecem acum la nivelul superior: utilizarea unui DAW (Digital Audio Workstation)!
Melodia instrumentată cu REAPER se numeşte "Singuri - elegie", îmi aparţine şi poate fi ascultată la sfârşitul articolului.
Cum să cunoşti ce poate să facă un DAW în domeniul muzicii altfel decât instalându-ţi, pentru început, unul gratuit?! Singurul de foarte bună calitate se numeşte REAPER.
La prima vedere, novicele se poate speria de această unealtă nouă, cu numeroase meniuri şi posibilităţi neînţelese. Voi explica cum se poate folosi pentru realizarea unei piese muzicale în lipsa oricăror resurse financiare sau instrumente. Mai departe, dacă vă fascinează domeniul, puteţi să vă informaţi suplimentar din manual, tutoriale, forumuri - găsiţi de toate pe internet.
După instalarea programului REAPER pe computer, este recomandat să instalaţi şi driverul audio «ASIO4ALL». El este util dacă folosiţi şi instrumente muzicale reale sau o tastatură MIDI, legate la DAW. ASIO reduce latenţa (întârzierea dintre momentul generării şi cel al auzirii sunetului).
Să zicem că nu deţineţi instrumente muzicale reale, însă aveţi idei creative. Ce veţi face? Veţi folosi instrumente virtuale, luate gratuit de pe internet (sau variante comerciale). Acestea se numesc VST (Virtual Studio Technology). Căutaţi pe Google «free vst» şi veţi găsi o grămadă!
Deschid o paranteză despre felul cum sună astfel de instrumente virtuale. Unele se aud foarte bine, pentru că sunt, pur şi simplu, înregistrări ale unor instrumente reale. Se numesc SAMPLES. Altele sunt modelări computerizate, sunete generate artificial, dintre care unele îşi propun să imite instrumentele reale. Din contră, sintetizatoarele îşi propun să scoată sunete absolut noi, nemaiauzite, ireale.
În prezent, programatorii şi inginerii de sunet cuplează cele două tehnici (SAMPLE + MODELLING) pentru a obţine sunete cât mai realiste, dar şi uşor de manipulat digital.
Deci, descărcaţi primul vostru VST, dezarhivaţi fişierul .zip luat de pe internet. Folderul rezultat îl puneţi direct în folderul dedicat VST-urilor. Puneţi REAPER să-şi încarce acest instrument, prin comanda din meniul Options/Preferences la rubrica Plug-ins/VST, "Re-scan". Oricum, când porniţi REAPER, el îşi încarcă automat toate VST-urile vechi şi noi. Fişierele importante pentru REAPER sunt doar cele cu extensia .dll. Nu vă opriţi la unul singur, ci umpleţi folderul cu mai multe VST-uri, ca să aveţi de unde alege, după ce le probaţi calităţile.
Programul de notaţie muzicală MUSESCORE, amintit mai devreme, folosea şi el un set de instrumente virtuale sub numele generic de "soundfont", conţinute într-un fişier cu extensia .sf2 şi numit FluidR3 (livrat cu programul). În REAPER puteţi folosi acelaşi set de instrumente (luat din folderul C:\Program Files\Musescore\sound) dacă în prealabil încărcaţi un VST cu rol de player pentru fişierele SF2. De exemplu: programul DSK SF2.
Notă: Totuşi, trebuie să aveţi grijă la umplerea memoriei de lucru, căci veţi încărca o imensă bancă de instrumente! Monitorizaţi memoria RAM cu Windows Task Manager (CTRL+ALT+DEL) şi CPU cu View/Performance Meter din REAPER.
Un VST gratuit util este «SFORZANDO» de la Plogue, care încarcă instrumente virtuale cu extensia .sfz. Eu am folosit multe instrumente simfonice în acest format, descărcate de la «Virtual Playing Orchestra».
< sus >
Acum sunteţi gata de creaţie muzicală. Aveţi câteva variante de a începe:
1) Folosiţi înregistrări audio anterioare sau folosiţi REAPER pentru a înregistra direct voci şi instrumente. NU voi prezenta aceasta metodă pentru că eu NU am folosit nici microfoane, nici instrumente reale, nici măcar o tastatură MIDI. (Tastatura MIDI este o modestă claviatură legată la computer, trimiţând notele muzicale pentru a fi prelucrate de o aplicaţie muzicală mai sofisticată.)
2) Folosiţi fişiere MIDI (cu extensia .mid) preluate din programe de notaţie muzicale. Am amintit deja de NOTEFLIGHT şi MUSESCORE, care pot exporta în format MIDI melodia pe care aţi compus-o acolo. Alternativ, puteţi lua de pe internet o grămadă de melodii celebre deja trecute de alţii în format MIDI.
Din meniul Insert/Media file... deschideţi respectivul fişier.
De obicei, o melodie conţine mai mult decât un singur instrument, aşa că REAPER va crea câte o pistă/track pentru fiecare. Ulterior, puteţi sterge pistele de care nu aveţi nevoie (click dreapta pe track/Remove tracks)
3) "Desenaţi" notele muzicale în editorul MIDI încorporat în REAPER. Este o metodă mai laborioasă decât scrierea notelor muzicale, dar o veţi folosi, cu siguranţă, măcar pe alocuri.
Notă: Are şi REAPER posibilitatea de notaţie muzicală clasică, dar mi se pare mai incomodă decât la MUSESCORE.
Altă paranteză, ca să înţelegem diferenţa dintre fişierele audio şi cele MIDI. În REAPER, şi orice DAW, se folosesc aceste două tipuri de fişiere. Cele audio sunt înregistrări ale unor sunete reale (analogice) preluate cu microfonul şi, de obicei, au extensia .wav. Cele MIDI conţin sunete predefinite (digitale), pe care orice computer le poate genera, recunoaşte şi reproduce. Există un set de 128 instrumente MIDI distincte. În fişierul .mid sunt încifrate melodiile (adică înălţimea, intensitatea, ordinea şi durata notelor muzicale plus instrumentul dedicat). Programele muzicale specializate iau aceste sunete standard şi le fac să sune mult mai bine, chiar realist.
Să continuăm cu prezentarea editorului MIDI încorporat în REAPER. Dar, până a ajunge la el, sunt necesari următorii paşi:
Creăm întâi o pistă/track, din meniul Track/Insert new track (una din cele trei opţiuni) sau cu dublu-click în marele panou negru din stânga, unde va apare imediat bara cu butoane a track-ului. Pista este deocamdată goală, nu conţine nici audio, nici MIDI, nici nu are ataşat vreun instrument. Din meniul Insert/New MIDI item... creăm un aşa-zis "item", colorat în alb. Apoi din meniul Item/Item settings, debifăm "Loop item source" (important!). Apoi, tragem de marginea din dreapta a item-ului, ca sa mărim durata pistei (ea poate fi mărită şi ulterior, oricând).
Abia acum intrăm în editorul MIDI cu dublu-click pe item-ul alb. Putem desena notele, dar încă nu auzim nimic. Mai trebuie să încărcăm un instrument virtual (VST). Apăsăm butonul FX din bara track-ului şi adăugăm instrumentul favorit din lista de VST-uri preîncărcate de noi.
Acum putem să desenăm muzica şi să o şi auzim.
În editorul MIDI, se vede în stânga o claviatură de pian verticală, numit generic "Piano roll", care ne indică exact ce note desenăm şi cum sună. Apăsând pe dreptunghiul colorat ce reprezintă nota, o şi auzim, putând s-o tragem sus-jos, până la sunetul corect (înălţime/pitch), sau la dreapta-stânga pentru poziţionarea în timp. Lungimea dreptunghiului ne dă lungimea notei, iar parametrul "Velocity" semnifică intensitatea sunetului (valoarea 100 este normală, 128 este maximă).
< sus >
În continuare, vă exemplific posibilităţile programului REAPER cu melodia "Singuri - elegie", pe care am instrumentat-o pentru a avea o motivare artistică în studierea acestui program. Melodia am compus-o cu foarte mulţi ani în urmă, pentru voce şi chitară. Apoi, am pus-o pe note cu NOTEFLIGHT în anul 2011. Am exportat fişierul MIDI şi l-am importat în REAPER, care a generat automat două piste/tracks: una pentru voce şi alta pentru chitară.
Trebuia să introduc prin butonul FX instrumentul necesar pe fiecare din cele două tracks. Am testat mai multe VST-uri de chitară şi m-am oprit la unul. Pentru partitura de voce a fost mai greu. Unde găseşti un instrument virtual care să sune ca o voce umană? Există unele programe scumpe care oferă voci umane. Dar pentru un simplu hobby, m-a interesat ceva gratuit. Dintr-un noroc, am găsit programul profesionist SAMPLE TANK, care oferea gratuit câteva intrumente şi, mai ales, un vocal feminin foarte realist. A fost un noroc, fiindcă după câteva zile, producătorul a retras versiunea free pentru sistemele Windows pe 32-bit. Ca să semene cu inflexiunile unei voci adevărate, a mai trebuit să modific notele pe ici, pe colo, imitând imperfecţiunea vocii umane (procedeul se numeşte humanize).
Tema de bază era gata. Dar melodia se preta la o dezvoltare instrumentală de anvergură, aşa că am reluat tema în strofele următoare, introducând pe rând şi alte instrumente ori efecte.
Apropo de metoda LOOP (buclă, repetiţie identică), pe care eu NU am folosit-o: Dacă este bifat "Loop" la Item/Item settings, atunci prin tragerea marginii din dreapta a item-ului MIDI se reproduc exact notele din partea iniţială. Astfel, se repetă la nesfârşit motivul muzical, obsedant chiar. În schimb, eu am preferat să copiez anumite grupuri de note şi le-am lipit mai departe, eventual modificându-le. (Atenţie, metoda copy+paste lipeşte notele copiate în dreptul cursorului de Play - triunghiul roşu cu vârful în jos. În editorul MIDI, faceţi Zoom adânc cu rotiţa mouse-ului, ca să vedeţi exact poziţia în timp!)
Iată o imagine de referinţă din proiectul meu "Singuri - elegie", unde apar doar primele piste:
Cu butonul FX (în engleză, se citeşte "efecs" şi sună ca "effects") pot introduce şi efecte asupra sunetelor. Am ales un VST livrat cu REAPER, ca să adaug încă două voci, puţin modificate faţă de original, şi astfel că simulez un trio vocal.
Concret, am creat un track nou, numit "Vox unison left". La FX, am încărcat "JS: Pitch Shifter 2". Prin interfaţa efectului, la "Pitch adjust" am adăugat 10 cents (la înălţimea fiecărei note cântate de "Vox" originală). Se generează astfel un efect de chorus (ca şi cum ar fi un cor pe două voci la unison). Acum voi trimite (SEND) semnalul de la "Vox" către noua pistă, pregătită aşa cum am menţionat.
Notă: cu dublu-click în dreptunghiul negru de lângă cercul grena, se poate scrie denumirea dorită pentru track.
Procedeul de rutare (ROUTE) a semnalului este foarte interesant şi util. Drag-and-drop din căsuţa ROUTE a track-ului "Vox" până la track-ul "Vox unison left". Aşa se creează rapid un SEND. Deci semnalul va fi trimis în noul track, acolo unde va suferi o uşoară modificare. Desigur, track-ul original "Vox" va păstra sunetul corect, la care se va mai adăuga şi "Vox unison left". Din bara noii piste, am rotit butonul "Pan: 100%L" (complet la stânga).
Apoi am procedat identic pentru noul track "Vox unison right", de data aceasta, diminuând "pitch-ul" cu 10 cents şi rotind butonul "Pan: 100%R" (complet la dreapta). Deja am creat un trio vocal.
Totuşi, intenţionam să folosesc efectul de chorus doar într-o porţiune restrânsă a melodiei. În REAPER (şi orice DAW) putem modifica anumiţi parametri ai item-ului audio sau MIDI (cum ar fi volumul, poziţia în câmpul stereo etc) doar pe anumite segmente de timp, modificând linia acelui parametru în timp (iniţial, o dreaptă orizontală), care devine astfel o linie în zig-zag. Această linie colorată se numeşte "envelope" şi o putem edita ca pe orice element grafic.
Ca să o vizualizăm, click pe butonul "trim" din track-ul "Vox". În cazul meu, am bifat la rubrica "Send envelopes", SEND Volume to "Vox Unison Left". Imediat sub track apare o "envelope" (în figura de mai sus, colorată în roşu) pentru volumul semnalului "Vox" trimis de-a lungul timpului la "Vox unison left". Cu mouse-ul, plasez câteva puncte în momentele dorite de mine, apoi trag linia şi punctele în sus sau jos, ca să variez volumul semnalului trimis. Când "envelope" e la valoarea zero, nu se trimite semnal şi nu va apare niciun efect de chorus. Când nivelul creşte, efectul va fi tot mai pronunţat.
În strofa 2, am adăugat şi un efect de ecou, folosind aceeaşi metodă, dar alt VST. Am ales "ReaDelay" şi am întârziat semnalul cu 1 secundă (1000 ms). Printr-o altă "envelope" la "Vox" (în figura de mai sus, colorată tot în roşu), am selectat doar pasajele care trebuie repetate prin ecou şi apoi am rutat (SEND) semnalul către "Vox echo". La track-ul de ecou, am folosit o altă "envelope" proprie, ca să mut mereu semnalul de la stânga la dreapta şi invers, că aşa mi-a plăcut mie. Click pe butonul "trim", iar la "Track envelopes" am bifat "Pan" şi am editat linia (în figura de mai sus, colorată în portocaliu) - sus înseamnă stânga, iar jos înseamnă dreapta, dar nu e nevoie să ţinem minte convenţia, căci plasând cursorul mouse-ului pe linie, ni se afişează parametrii.
REAPER vine cu mai multe efecte proprii. Pe unele le-am folosit (ReaDelay, ReaVerb), dar de exemplu, ReaPitch foloseşte foarte mult din memoria de lucru RAM a computerului. De aceea, am ales în locul său efectul "JS: Pitch Shifter 2", care o economiseşte. Acest aspect este foarte important la un DAW, care foloseşte intens memoria RAM, putând atinge pragul la care REAPER "crapă". O memorie de 2GB este minimă, trebuie folosită cu zgârcenie şi monitorizată constant.
Vă dau aceste sfaturi pentru că mie mi-a "crăpat" REAPER. Adică, tot adăugând VST-uri, am depăşit la un moment dat memoria RAM, iar aplicaţia mi-a afişat o fereastră de eroare şi s-a închis. Mai grav, de fiecare dată când voiam să deschid fişierul de lucru, REAPER "crăpa". Mă vedeam în situaţia de a pierde toată munca de până atunci... Când am înţeles ce se întâmplase (nu chiar imediat), am găsit şi soluţia: am şters din folderul destinat VST-urilor pe acela care îmi consuma resursele memoriei RAM. În cazul meu, era DSK SF2, care încărca automat un fişier .sf2 de mari dimensiuni (conţinând un set de 128 instrumente). Odată ce am şters fişierul .dll respectiv, REAPER s-a deschis bine, dar bineînţeles, fără acel instrument de tip .sf2. Notele muzicale MIDI din respectiva pistă rămăseseră nemodificate, aşteptând să le atribui un alt instrument VST.
< sus >
Pentru melodia mea, am ales VST-uri dedicate instrumentelor orgă, tobe, chitară clasică, chitară electrică, voce. În rest, pe fiecare track am încărcat VST-ul Sforzando, alegând pe rând câte un grup de instrumente clasice: viori, viole, violoncele, trompete, clarineţi, corni francezi, timpani, cymbals, TableWarp (pentru bass).
De subliniat că fişierele .sfz conţin SAMPLES, adică înregistrări audio ale unor instrumente reale, ceea ce le face să sune foarte bine. Unele instrumente clasice au nevoie de mai multe fişiere, pentru fiecare tip de sunet pe care îl pot emite. De exemplu, există câte un fişier pentru: Cello pizzicato, Cello accent, Cello tremolo, Cello sustain, pe care le-am încărcat pe tot atâtea track-uri separate. Este un mic neajuns al fişierelor .sfz.
Unele VST-uri cu seturi de instrumente oferă o soluţie alternativă. În acelaşi track, mai multe instrumente pot fi alocate pe canale (CHANNEL) diferite. Există maximum 16 canale disponibile. În cazul nostru, pe acelaşi track, cele 4 tipuri de cello ar fi fost alocate pe canalele MIDI nr.1, 2, 3 şi 4, economisind astfel numărul de tracks, deci implicit memoria RAM, precum şi munca compozitorului. Mai rămâne să şi găseşti acel VST convenabil din toate punctele de vedere...!
În editorul MIDI, fiecărei note i se alocă un canal (implicit Channel 1, dar poate fi şi altul când se importă un fişier MIDI). Poate fi schimbat cu click-dreapta pe notă/"Note channel", bifă pe canalul dorit.
Notă: Pentru un grup compact de note, selectaţi notele cu click-dreapta + tragere peste notele dorite.
Sub câmpul de lucru al editorului MIDI se pot adăuga mai multe CC Pane, adică parametri de control individual ai notelor. Veţi folosi doar câţiva dintre ei. Primul CC (control change), implicit, este "Velocity" (intensitatea sunetului), iar un altul des folosit este CC 10 "Pan position" (poziţionarea stânga-dreapta).
Unele VST-uri scriu explicit pe butoanele lor de reglare care este CC-ul pe care îl modifică. Din interfaţa VST-ului, apăsaţi butonul "Param" şi mergeţi prin meniuri, bifând "Show Track Envelope" (dacă doriţi să editaţi linia parametrului respectiv) şi/sau parametrul care doriţi să se modifice variabil în timp (ales, de exemplu, din "FX parameter list > Parameter modulation").
Am căutat un VST cu instrumentul Gong. M-am oprit la unul ce conţine câteva fişiere audio .wav cu înregistrarea unor gonguri reale. După plasarea cursorului în poziţia potrivită, din meniul Insert/Media file... am ales fişierul "Gong Heavy Hit 1.wav". Item-ul audio are o altă formă (waveform) decât cel MIDI.
Spre deosebire de item-urile MIDI (editate cum am văzut mai sus), item-urile audio se pot edita cu un alt program, numit AUDACITY.
Luaţi gratuit de pe internet şi instalaţi «AUDACITY». Adăugaţi fişierul «lame_enc.dll» undeva în folderul rădăcină pentru a putea exporta fişierele în formatul uzual .mp3. Nu uitaţi să-i daţi calea către acest fişier (Edit/Preferences/Libraries/Locate... MP3 Library). Cu Audacity puteţi înregistra, de exemplu, ce auziţi în difuzoarele computerului, lucru folositor când doriţi să copiaţi ceea ce tocmai ascultaţi pe internet şi nu aveţi de unde descărca fişierul respectiv.
Acum, puteţi edita fişierul audio separat în Audacity, sau puteţi să-l editaţi cu Audacity chemat din REAPER. Trebuie întâi să asociaţi Audacity cu Reaper din meniul Options/Preferences... External editors, Add "C:\Program Files\Audacity\audacity.exe". Apoi, click-dreapta pe item-ul audio, "Open items in editor" > open item copies in 'audacity.exe'
Acest program are multe filtre de modificare a semnalului, care este un subiect foarte vast. Eu am folosit numai filtrul "Compressor", pentru a limita volumul anumitor porţiuni din melodie care ieşeau din cadru. Compresorul micşorează numai volumul acelor sunete care depăşesc, în mod neplăcut, un prag superior (threshold).
Hai, că am scris destul. Urmează melodia!...
< sus >
Răzvan Alexandru Petre
5 octombrie 2017
Clarvăzător NINA PETRE