<  Înapoi la YOGA, prima parte


KRIYA YOGA, VĂZUTĂ DE SPIRITUL MAESTRULUI  LAHIRI MAHASAYA

LAHIRI MAHASAYA, maestru de Kriya yoga, a fost guru-l părinţilor celui ce va deveni mai târziu Paramahamsa Yogananda. Deşi mort la puţin timp după naşterea lui Yogananda, Lahiri Mahasaya a fost primul său învăţător spiritual. Mahasaya a fost primul iniţiat care a răspândit în lume Kriya yoga, făcând-o accesibilă oricui, simplificând-o şi descurajând vechiul model de yoghin ascet rătăcitor. El însuşi era un exemplu de cap de familie ireproşabil, salariat la un birou şi, în acelaşi timp, un sfânt care manifesta semne supraumane.

Prezentarea extraordinară pe care i-o face Maestrul Yogananda în cartea sa "Autobiografia unui yoghin" m-a determinat să contactez telepatic spiritul Maestrului Mahasaya, pentru a-i cere detalii despre misterioasa ştiinţă Kriya yoga. Iată răspunsul său.

NINA PETRE

 

KRIYA YOGA studiază filosofic şi spiritual noţiunea de ENERGIE şi aplicarea ei pentru dezvoltarea armonioasă a trupului, psihicului şi corpului energetic al practicantului yoghin.

Cel ce studiază şi practică Kriya yoga este un foarte bun cunoscător al tehnicilor de energizare rapidă a corpului, în toate mediile şi planele. De aceea, Kriya yoga se mai numeşte "YOGA TEHNICII FOCULUI RAPID ŞI INTENS CARE ARDE TOATE IMPURITĂŢILE DIN CORPUL YOGHINULUI". Înţelegem prin aceasta în primul rând o energizare deosebit de puternică a lui Manipura chakra.

Yoghinul trebuie să fie foarte bine odihnit, cu mentalul aerisit, nestresat, limpede şi cu o stare psihologică bună. Să nu execute în condiţii de tumult sufletesc ! Kriya yoga se realizează în condiţii de linişte, fără a forţa corpul. Totul să decurgă liber, uşor, normal, odihnitor, cu calm şi răbdare, fără efort fizic. Numai astfel, în liniştea necesară purificării corpului energetic, se pot desfunda toate blocajele încă existente în trup.

În şedinţa de Kriya yoga se începe cu programul de încălzire a chakrelor, executând de 3-4 ori fiecare asană, urmat de o relaxare de 10 minute. Se revine în poziţia de lucru şi se începe programul pentru Manipura chakra. În fiecare zi se adaugă câte o tehnică nouă, în ordinea predată, dar se execută şi cele precedente.

< sus >

ZECE TEHNICI PENTRU MANIPURA CHAKRA

1.   În picioare, braţele pe lângă corp, picioarele apropiate, privirea înainte pe direcţia orizontală. Se dau ochii peste cap fără mişcarea capului, privind în Ajna. Respiraţie liberă, se stă cât permite organismul. Când ochii obosesc, se închid şi se rămâne în aceeaşi poziţie până când corpul se linişteşte. Se constată o energizare puternică în Ajna, care pregăteşte trecerea energiei cosmice către Manipura.

2.   Privirea înainte, picioarele desfăcute, mâinile pe şolduri. Se priveşte pe rând fiecare şold, cu întoarcerea moderată a capului de câte 50 ori la stânga şi la dreapta. Urmează o conştientizare a efectelor timp de câteva minute cu ochii închişi. Este posibil să se ajungă la vederea părţii eterice a aurei (cenuşie - deschisă, cu nuanţe de violet).

3.   În picioare, braţele pe lângă corp, picioarele apropiate. Se inspiră odată cu ridicarea pe vârfurile picioarelor şi ridicarea mâinilor, privirea în tavan. Se stă aşa cât mai mult posibil. Se revine cu tălpile pe podea, expirând. După expirarea completă, se apleacă corpul în faţă, cu braţele atârnând liber în jos, ţinând plămânii goliţi de aer. Se menţine poziţia cât este posibil, apoi se revine la verticală prin inspiraţie. Se reia respiraţia normală timp de 2-3 minute, pentru liniştirea corpului.

4.   Aşezat pe podea, genunchiul stâng ridicat, piciorul drept întins. Mâna stângă pe genunchiul stâng, mâna dreaptă pe genunchiul drept. Privirea liberă până la începerea mişcărilor. Se presează cu mâna genunchiul stâng pentru a ajunge cu el pe podea şi, în acelaşi timp, se ridică cu mâna dreaptă genunchiul drept pentru a-l aduce în poziţia flexată în care a fost piciorul stâng. Se stă aşa câteva secunde şi se reia poziţia iniţială. După alte câteva secunde se repetă cea de-a doua poziţie. Şi tot aşa, alternativ, cu mişcări lente, se execută de mai multe ori. Privirea urmăreşte genunchiul care se ridică. La sfârşit, corpul se odihneşte câteva secunde în poziţia culcat.

5.   Poziţia culcat, cu faţa în sus. Mâinile pe burtă, mai jos de buric, în zona Manipura. Se ridică trunchiul, apăsând cu mâinile pe burtă şi strângând genunchii la piept, pe inspiraţie. Când se ajunge în poziţia de echilibru, se reţine aerul câteva secunde, apoi se expiră lent, revenind la orizontală. Odihnă 1-2 minute, apoi se reia asana. Nu se va forţa trupul ! Va fi mai greu la început, dar exersând muşchii, va deveni treptat mai uşor.

6.   În genunchi, braţele pe lângă corp. Se lasă uşor trunchiul pe spate până se apucă gleznele cu mâinile (DANDASANA). Se răsuceşte trunchiul către stânga, ridicând vertical mâna dreaptă şi întorcând faţa către stânga. Respiraţie liberă, se stă cât permite corpul. Se revine cu ambele mâini pe glezne, apoi se întoarce trunchiul spre dreapta, privind spre dreapta. Se stă cât este posibil şi se revine în poziţia iniţială. Se întinde corpul la podea pentru o scurtă relaxare, abia apoi putându-se relua exerciţiul. În postură, palma se orientează în aceeaşi parte ca şi faţa. Atenţie, exerciţiul solicită puternic coloana vertebrală, dar energizează extraordinar de puternic Manipura!

< sus >

7.   EXERCIŢIUL FOCULUI NESTINS, DE-A PURURI PURIFICATOR

Yoghinul îşi imaginează că trupul său este o flacără care arde şi purifică totul în interiorul său. Va sta culcat cu faţa în sus şi cu ochii închişi. Considerând că acest foc vine din spaţiu, îl va purta de la tălpile picioarelor până în creştet, ca un şuvoi neîntrerupt, care-i va mătura tot corpul dintr-o dată, de jos în sus. Apoi, va menţine căldura focului în creştet şi va scoate conştient această căldură prin fontanelă, pentru a o trimite în spaţiul cosmic.

În continuare îşi va imagina că are o bucată de jar fierbinte sub buric, în Manipura. Acest jar trebuie să-i dea o căldură imensă în această zonă. Va purta această căldură sub formă de disc, care se măreşte la nesfârşit, acoperindu-i întregul corp, făcându-l pe yoghin deosebit de uşor şi imaginându-şi că se ridică în aer şi arde ca o farfurie zburătoare. Se va plimba ca o flacără rotundă de jur-împrejurul său, cât mai sus şi cât mai departe, repetând lent, rar şi conştient cuvintele : "EU SUNT FOCUL ETERN CARE PURIFICĂ TOTUL". Încet, încet va reveni în planul corpului său fizic şi îşi va odihni mentalul, nemaigândindu-se la nimic câteva minute, dar lăsându-şi corpul să ardă încins ca o flacără.

După odihnă, îşi va imagina că scoate bucata de jar de sub buric şi o trimite în spaţiul cosmic. Va aştepta câteva minute să-i treacă senzaţia de încins.

8.   EXERCIŢIUL FLĂCĂRII ETERNE CARE LUMINEAZĂ MINTEA UNUI KRIYA YOGHIN AVANSAT

Într-o poziţie de meditaţie, ochii închişi, corpul relaxat, mâinile pe genunchi. Kriya yoghinul îşi va imagina că în Ajna chakra, în zona dintre frunte şi creierul mic, se află flacăra unei lumânări care-i luminează creierul. Va încerca să vadă cu cel de-al treilea ochi la lumina acestei lumânări tot ce se întâmplă în creierul său, începând cu zona din dreptul ochilor. Îşi va citi toate impresiile de pe retină şi din toate zonele creierului. Îşi va urmări funcţionarea capilarelor, îşi va controla starea nadis-urilor (canalelor energetice). Îşi va studia zona superioară a creierului, aspectul fontanelei, şi va decide cam câtă muncă îi mai trebuie pentru "străpungerea" fontanelei. Aceste exerciţiu este pregătitor pentru declanşarea energiei Kundalini.

OBSERVAŢIE : Aceste exerciţii sunt complicate şi riscante, dar kriya yoghinul va persevera şi îl va chema pe maestru dacă are vreo problemă, pentru a-l proteja de accidente. "YOGA FOCULUI" poate pârjoli totul dacă discipolul nu este sub supravegherea maestrului. Nu este permisă nici o imprudenţă. Se lucrează cu energii foarte rafinate şi puternice. Practicantul se va ridica cu mult peste nivelul biologic al celor din jurul său.

Foarte mare atenţie mai ales la ultimile exerciţii, care operează cu energii calorice periculoase pentru imprudenţi !

9.   PROGRAMUL DE DIRIJARE A ENERGIEI CALORICE PRIN ÎNTREGUL CORP ŞI EXTINDEREA SA DE JUR-ÎMPREJUR SUB FORMĂ DE SFERĂ ENERGETICĂ

Întins comod în pat sau pe podea, fără curenţi de aer în cameră, ochii închişi. Se plasează mental un glob de foc în Manipura chakra, se extinde acest glob de foc sub forma unui canal de foc, ce se întinde până la degetele piciorului stâng. Se transformă tot piciorul, de jos în sus, într-un mulaj de foc ce reconstituie forma sa naturală. Se ridică acest foc în sus, cuprinzând partea stângă a zonei genitale, a abdomenului, a toracelui, până la umăr. Se opreşte în umăr. Acum se plasează o bilă de foc în zona degetelor mâinii stângi şi se extinde focul, formând de jos în sus un mulaj al mâinii stângi, care întâlneşte globul de foc din umărul stâng.

DE REŢINUT: Acest glob nu este alb-argintiu, ci alb spre galben, ca focul natural, dar să nu i se dea nuanţe roşcate, fiindcă ar fi prea periculos !

Se plasează un nou glob de foc în degetele piciorului drept şi se continuă procedeul până se ajunge la umărul drept.

Apoi se va face un efort de imaginaţie pentru acumularea focului din picioare, mâini şi trunchi, şi concentrarea lui în zona gâtului. Această energie imensă va trece prin gât şi va cuprinde întregul cap.

MARE GRIJĂ ! Imaginaţia să nu depăşească anumite limite ! Nu este un foc rece, ci cald. De unii s-a ales scrumul lucrând nesupravegheaţi şi făcând pe sportivii !

Se menţine focul în tot corpul, privindu-l în fiecare colţişor al său, iar apoi îl vei stinge, întunecându-ţi toate zonele corpului pe traseul iniţial, de jos în sus. După ce ţi-ai întunecat tot corpul vei simţi o linişte neobişnuit de plăcută de jos în sus, mai ales în creier.

Nu te vei mai gândi la nimic câteva minute, dar vei rămâne treaz. Să nu adormi, este pericol de complicaţii psihologice !

10.  DECLANŞAREA ENERGIEI KUNDALINI PRIN PRIMA TEHNICĂ DE KRIYA YOGA

Culcat la orizontală, pe podea sau un pat tare, cât mai comod şi relaxat, cu ochii închişi. Se plasează mental un glob de foc nu prea fierbinte, de culoare alb-gălbui, puţin roz, în ultima vertebră sacrală. Acest glob de foc reprezintă un şarpe de foc, strâns înfăşurat, ca un ghem. Capul său priveşte în sus pe canalul măduvei spinării. Îi vei permite să urce lent pe acest canal, luminându-l şi încălzindu-l uşor. Lasă şarpele să urce lent, nu-l forţa, căci devine periculos şi muşcă ! Condu-l cu mintea, trage-l în sus, căci îi va fi tot mai greu să urce. Trage-l, până ajungi cu el în partea de sus a craniului şi lipeşte-i fruntea de cutia craniană, în zona fontanelei. Ţine-l în tine cât mai mult posibil, fără efort, prieteneşte.

Vei vedea că din globul de foc iniţial a început să urce o energie deosebit de puternică, ce îţi va inunda măduva şi se va extinde în tot corpul. Las-o să-şi facă capriciile, nu te teme, dacă o laşi în pace, la fel ca şi şarpele, nu te va muşca. Stai liniştit şi primeşte-o cu răbdare ! Treptat, va slăbi şi vei reuşi să-ţi revii la starea dinainte.

Aceasta este cea mai uşoară şi mai lentă metodă pentru deblocarea lui Kundalini Shakti din culcuşul său.

Citiţi şi IN MEMORIAM LAHIRI MAHASAYA

< sus >


 

MAESTRUL BABAJI - PROGRAME

PROGRAM PENTRU CLARVIZIUNE

1.  Rostogolirea capului în jurul axului vertical în sens antiorar de 50 de ori. Odihnă un minut. Apoi, în sens orar de încă 50 de ori. Odihnă un minut.

2.  Mişcarea ochilor stânga-dreapta de 50 de ori.

3.  Aplecarea capului lateral de 50 de ori.

4.  Mişcarea ochilor sus-jos de 50 de ori.

5.  Rotirea ochilor de 50 de ori în fiecare sens.

6.  Priveşti vârful nasului şi ridici privirea cu ochii încrucişaţi până la baza nasului şi înapoi de 50 de ori.

7.  Trikonasana (Triunghiul)

8.  Garudasana (Vulturul)

9.  Bhujangasana (Cobra), privind pe rând câte un călcâi.

10.  Talasana (Arborele), cu privirea în tavan, fără contracţia anusului.

11.  Oricare tehnică de pranayama.

< sus >

PROGRAM PENTRU SWADISTHANA CHAKRA,
pentru dedublări (eterizări)

1.  Bhujangasana (Cobra) pe coate, cu privirea mult în tavan, numeri până la 50. La toate asanele respiraţia este liberă.

2.   Dhanurasana (Arcul), stai cât poţi.

3.   Friptinasana. Stai pe burtă cu picioarele foarte depărtate, te ridici şi te apleci în spate până atingi podeaua cu mâinile. E nevoie şi de ajutorul altei persoane.

4.   Din poziţie ghemuit te laşi pe spate, sprijinind mâinile pe podea.

< sus >

PROGRAM PENTRU MANIPURA CHAKRA

1.   Matsyasana (Peştele). Aşezat cu picioarele întinse pe podea, aplecare pe spate cu sprijin pe coate şi bombarea toracelui.

2.   Dandasana (Bastonul). În genunchi, te laşi pe spate cu sprijin în mâinile întinse pe călcâie.

 

PROGRAM PENTRU VISHUDDHA CHAKRA

1.   Rostogolirea capului.

2.   Aşezat pe scaun, apleci capul înapoi şi te sprijini cu ceafa pe spătar. Stai cât poţi, cu ochii închişi, cauţi să meditezi la Abisul Cosmic.

3.   Aşezat pe scaun, spatele drept, bărbia în piept, stai cât poţi, nu gândeşti la nimic.

Anul 1995

< sus >


Înapoi la YOGA, prima parte