< Înapoi la Pagina Răzvan Petre
Sinteză şi opinii personale de Răzvan Alexandru Petre
Cu ce tipuri de energie ne hrănim? Ce este energia Kundalini? De unde vine Kundalini? Este Kundalini o simplă energie telurică în cantitate crescută sau un alt tip de energie? Cum intră Kundalini? Cum circulă Kundalini în sistemul energetic al chakrelor? Şocul Kundalini. Cum se poate evita şocul Kundalini? Cum se manifestă ridicarea lui Kundalini? Sunt două Kundalini? Energia Reiki este Kundalini a Cerului? Kundalini cosmică este identică cu energia cosmică ce alimentează de obicei corpul? Cum şi unde se întâlnesc cele două Kundalini? Care este metoda de trezire a lui Kundalini telurică? Ce este şi cum se face unirea Prana cu Apana? De ce se aduce Kundalini-shakti până în Sahasrara-chakra? Care chakră are prioritate: Anahata sau Ajna? Siddhis – puterile paranormale. Kundalini si sexualitatea. De ce e o păcăleală? Cum este posibilă atâta înşelare? Adevărul despre sublimarea sexualităţii. Ce lipseşte? Smerenia! Concluzii
Oricine citeşte cărţi de yoga şi esoterism despre Kundalini-shakti va rămâne uimit şi dezorientat. Uimit de promisiunile inimaginabile oferite de această energie misterioasă. Dezorientat de faptul că diferiţi specialişti îi descriu fiziologia subtilă în moduri diferite, uneori foarte diferite. Ce să înţelegem din toate acestea?
În general, în privinţa corpurilor subtile, informaţiile variază de la autor la autor şi aceasta pentru că cercetătorii acestui domeniu apelează la propriile capacităţi clarvizionare, nu la aparate calibrate.
Acest lucru este foarte clar, de exemplu, când ne referim la culorile aurei, care sunt percepute diferit. Aurele proprii ale clarvăzătorilor acţionează ca nişte filtre de lumină, ce nuanţează diferit culorile "obiective" ale aurelor umane vizualizate.
Comparându-le, cărţile ce vorbesc despre Kundalini nu concordă între ele. Putem găsi o explicaţie chiar în ele. Se spune că multe informaţii despre Kundalini trebuie păstrate secrete pentru a-l proteja pe cititorul imprudent; practica yoghină trebuie desfăşurată numai sub directa îndrumare şi supraveghere a unui instructor calificat. De aceea, cărţile ar putea prezenta metaforic, trunchiat sau eronat anumite aspecte.
Totuşi, în ultimii ani, numeroase informaţii păstrate secrete de mii de ani au fost devoalate, spre folosul căutătorilor spirituali din lumea largă. Prin urmare, o explicaţie mai adecvată ar fi aceea că experienţele specialiştilor în Kundalini pot diferi substanţial în funcţie de particularităţile personale, de practicile şi de percepţiile lor extrasenzoriale. Se adaugă mărturiile diferite ale clienţilor sau discipolilor acestora, uneori calchiate după învăţăturile pe care le-au primit. Deocamdată este imposibil de adus la acelaşi numitor comun toţi aceşti factori divergenţi, pentru a redacta o teorie ştiinţifică despre Kundalini. Mai mult, practicienii nu prea dau importanţă teoriilor, ci efectelor speciale pe care le pot experimenta direct.
Tot ce putem face acum este să găsim o explicaţie unificatoare care să ne mulţumească temporar. Vă voi dezvălui în cele ce urmează concluziile la care am ajuns, ca şi interogaţiile fără răspuns despre misterioasa energie Kundalini...
Se ştie că fiinţele biologice de pe Terra îşi extrag energia vieţii din mai multe surse. Referindu-ne la oameni, ei sunt energizaţi de:
- fluxuri de energie TELURICĂ ce provin din interiorul încins al planetei. Ele ne hrănesc cu energie grosieră, vitală, puternică. Energia telurică urcă prin tălpi, este asimilată în diverşi centri energetici din interiorul corpului, după care surplusul sau reziduurile sunt eliminate în mediu.
În acupunctura chineză, din cele 12 meridiane principale, jumătate încep din zona tălpilor, fiind alimentate cu energie telurică.
Nodurile Hartmann sunt puncte de pe sol unde reţeaua telurică măsoară anumite maxime.
- fluxuri de energie COSMICĂ, cu origine principală în Soare, dar şi în alte surse din Univers. Ele pătrund în organism prin creştetul capului şi coboară în interiorul organismului, unde sunt asimilate şi transformate.
În acupunctură, 6 meridiane încep în zona palmelor, fiind alimentate cu energie cosmică.
În terapia Reiki, energia universală intră prin creştet şi este transmisă pacientului prin palmele vindecătorului.
Prin comparaţie, energia cosmică este mult mai rafinată decât cea telurică, iar efectele sale pot fi mai puţin evidente la prima vedere, dar mai importante din perspectivă spirituală.
- alte surse externe, cum sunt energia aerului inspirat sau cea a alimentelor ingerate.
În cercetarea energiei Kundalini, pentru început ne vom referi la primele două tipuri opuse de energie, cea telurică şi cea cosmică.
Tradiţional, Kundalini este descrisă ca un şarpe încolăcit de trei ori şi jumătate, care stă liniştit la baza coloanei vertebrale. Descrierea are savoare mitică şi miez esoteric, dar este doar o metaforă care ne poate hrăni mai bine imaginaţia. Ştim că orice energie înseamnă dinamism, mişcare, transformare. Prin urmare, ca oameni cu gândire modernă, trebuie să interpretăm "descolăcirea şarpelui Kundalini" ca nefiind altceva decât intrarea acestei energii pe coloană, venind din altă dimensiune, unde se găseşte în cantitate infinită şi într-un dinamism perpetuu.
Faptul că este o energie foarte puternică şi că urcă de jos în sus ne sugerează faptul că Shakti Kundalini este o energie de tip teluric, care provine din sol.
Şi în tradiţia indiană, Kundalini are sediul în prithivi-tattva, simbolizată de Mama Pământ.
Înclin spre prima variantă, pentru argumentul, susţinut de unii specialişti, că energia Kundalini este sursa vieţii şi a conştiinţei, fără de care nicio fiinţă nu poate exista şi că ea este trezită în oricine, mai mult sau mai puţin.
Textele antice spun că ea intră prin prima chakră, de la baza coloanei vertebrale.
Observaţiile recente de laborator arată însă că ea urcă prin picioare (după dr. Hiroshi Motoyama). Fiind o energie telurică, probabil că traseul său normal este prin tălpi spre interiorul trunchiului.
Dar ce se întâmplă atunci când yoghinul stă cu picioarele încrucişate? Desigur, fluxul teluric este blocat să mai curgă prin picioare şi va urca direct prin zona noadei.
Prima chakră este doar un transformator intermediar unde se adună această energie, pentru a fi introdusă în sistemul centrilor de forţă ai organismului (cele 7 chakre tradiţionale sau mai multe).
Primele 5 chakre sunt aliniate de-a lungul coloanei vertebrale. În centrul ei există un canal energetic, de obicei solicitat mult sub capacitatea sa, numit Sushumna-nadi. El este drumul regal pe unde trebuie să treacă "Focul Şarpelui". Chakrele sunt interconectate între ele prin diverse nadis-uri secundare (meridiane, canale energetice) şi prin Sushumna-nadi. În jurul acestui canal central mai există cele două nadis-uri importante numite Ida şi Pingala, care, după unii autori, se încolăcesc în jurul axului central, precum caduceul lui Mercur, iar după alţii, ar merge paralel cu coloana vertebrală. Este important ca energia Kundalini să nu urce pe niciunul dintre aceste două nadis-uri, ci să o ia direct pe canalul central! Se pare că Sushumna are o capacitate incomparabil mai mare de a prelua un flux masiv de energie, în acelaşi timp putând energiza chakrele în mod echilibrat.
Apare pericolul ca energia să devieze pe canalul din dreapta, Pingala, ceea ce provoacă mari suferinţe. Acest lucru chiar i s-a întâmplat lui Gopi Krishna, care îşi descrie odiseea în cartea sa "Kundalini – energia evolutivă în om"... Unii experţi spun că Pingala-nadi începe undeva mai sus de punctul de inserţie a lui Kundalini (aproape de chakra a doua). De aceea, dacă în urcarea sa tumultoasă Kundalini ratează punctul de intrare pe canalul central, s-ar putea trezi pe canalul din dreapta.
Deci pentru a avea efecte benefice, Kundalini, odată ce este trezită, trebuie să fie direcţionată prin Sushumna-nadi. De acolo, ea va alimenta chakrele cu o energie benefică suplimentară, aproape nelimitată, ceea ce îl va face pe yoghin să se simtă transformat interior.
Efectele nemaipomenite ale trezirii lui Kundalini-shakti sunt datorate cantităţii imense de energie de tip teluric care pătrunde în corpul uman, supunându-l la un anumit stres. Când stresul depăşeşte capacitatea organismului de adaptare şi asimilare a acestei energii, survin problemele de sănătate asociate cu ridicarea lui Kundalini, numite de psihologia transpersonală "urgenţe spirituale". De aici şi necesitatea unui ghid spiritual competent atunci când se practică anumite exerciţii de Kundalini-yoga.
Cele mai frecvente probleme asociate cu Kundalini sunt excitaţia sexuală necontrolată şi durerile de cap ori ameţelile cauzate de blocajele energetice la nivelul craniului (acestea din urmă vor apare mai ales la celibatari, spune Ravindra Kumar). Omul poate avea gânduri ciudate sau iraţionale, ajungând în pragul nebuniei, stări de confuzie, impulsive, dar şi stări minunate de transă. Ca şi meditaţia profundă, trezirea lui Kundalini răscoleşte subconştientul şi confruntă persoana cu fenomene psihice neaşteptate şi uneori greu de suportat.
Dacă Kundalini se trezeşte spontan, involuntar (lucru posibil în situaţii critice – precum accidente, suprasolicitare fizică sau psihică, lovirea osului sacru, traume, frică excesivă, supărare mare – sau meditaţii excesive, acte sexuale etc), iar omul nici nu este instruit şi nici nu s-a pregătit pentru acest eveniment, totul depinde de Graţia divină şi de structura energetică a individului, precum şi de un eventual ajutor specializat din partea vreunui bioterapeut, medic iniţiat sau psihoterapeut transpersonal.
Dacă însă s-a instruit teoretic şi practică anumite exerciţii ce pot trezi "energia adormită", atunci omul trebuie să mai cunoască câteva lucruri importante, cum sunt cele ce urmează.
Yoghinul adevărat trebuie să îşi dedice practicile unirii cu Dumnezeu, nu pentru dobândirea unor puteri magice asupra semenilor! Există un mare pericol aici. Omul care nu se cunoaşte pe sine prin introspecţie, nu caută să îşi depăşească limitele sau tendinţele inferioare, nu se poate controla, nu a cules destulă experienţă de viaţă, acest om va claca atunci când capătă o prea mare putere. Mai pe şleau spus, această energie ar putea să îi amplifice defectele, transformându-l într-o fiară.
Există anumite grupări de magie sau tantra neagră care chiar asta urmăresc: să devină nişte "supraoameni" pentru a-i subjuga pe ceilalţi! De fapt, ei sfârşesc prin a deveni nişte "suboameni", victime ale propriei vanităţi şi răutăţi.
De importanţă capitală este respectarea celor 10 reguli elementare din yoga numite Yama şi Niyama! Ele sunt Alfa şi Omega în yoga autentică, similare cu cele 10 porunci creştine. Pe scurt, ele sunt următoarele:
Nota Bene: Cei care se află sub influenţa unui maestru autentic sau a unui prieten de încredere, au şansa de a fi "urecheaţi" atunci când o iau razna...
Unii oameni se trezesc dintr-o dată, pe nepregătite, cu un şuvoi de magmă clocotindă urcând de la nivelul noadei şi producându-le în corp diverse efecte fizice şi energetice. Pentru ei, fenomenul este dramatic.
La alţii, mai ales cei care urmează o cale spirituală, efectele sunt nespectaculoase, dar cu efecte spirituale mai clare. Kundalini se trezeşte treptat, zi de zi, nivelându-şi drumul fără pericole pe calea Sushumna, pentru ca într-o zi să izbucnească cu forţă, pentru a desăvârşi calea spirituală a discipolului. Un efect specific de început este tremurul (zgâlţâitul) corpului, care se clatină rapid în dreapta şi stânga, fără încordarea vreunui muşchi. Cauza este deplasarea în spirală a energiei pe coloană, care este suficient de puternică încât să provoace mişcarea similară a trunchiului fizic. Este un semn distinct şi încurajator privind urcarea lui Kundalini, cu efecte spirituale neîndoielnice.
Autori mai recenţi afirmă că, de fapt, Kundalini are o natură dublă. Pe lângă Kundalini "roşie", care vine din Pământ, există şi Kundalini "aurie", care vine din Cer (după Yogi Bhajan). Culorile menţionate sunt în legătură cu presupusa culoare a chakrelor pe unde intră Kundalini în sistemul energetic uman (după Cyndi Dale). Roşu este culoarea primei chakra, Muladhara, iar auriu este culoarea chakrei aflate la distanţă de un antebraţ deasupra creştetului capului.
Kundalini a Pământului, roşie (sau Kundalini telurică) este o energie foarte puternică, care, urcând în corp, înviorează chakrele, dar totodată scoate la iveală problemele psihice ascunse aici. Din contră, Kundalini a Cerului, aurie (sau Kundalini cosmică), nu aduce niciun pericol, ci este o energie rafinată şi blândă, care deschide mentalul superior şi sensibilitatea spirituală.
Cu alte cuvinte, Kundalini are doi poli, unul în Cer şi altul în Pământ. Când cei doi poli sunt puşi în legătură, se naşte un curent energetic care transformă fiinţa umană. El este vizibil cu ochii minţii ca o coloană de lumină de-a lungul coloanei vertebrale.
Se poate spune că Forţa descendentă, Kundalini aurie, apare şi în vindecările Reiki, este prezentă şi în cursul diverselor meditaţii spirituale, umplând corpul discipolului cu binecuvântare şi un nimb auriu deasupra capului. Ea nu aduce transformări spectaculoase imediate, dar, prin repetiţie, efectele cumulate pot deveni evidente şi ireversibile.
Citiţi şi fişa de lectură pe care am realizat-o în legătură cu descoperirile lui Sri Aurobindo despre Forţa descendentă.
Unii practicanţi de Reiki se miră că, atunci când îşi încep vindecările cu energie universală, constată şi o ridicare uşoară a lui Kundalini. Explicaţia este simplă: prezenţa lui Kundalini aurie (energia cosmică) în cantitate mare, aşa cum se întâmplă în activările Reiki, o poate stimula şi pe cea roşie (telurică), în virtutea unui echilibru dinamic.
Oare nu este o coincidenţă interesantă că simbolul ChoKuRei are forma unei spirale cu 3 bucle...?! Sensul spiralei Reiki este trasat invers decât cel în care înaintează Kundalini de jos în sus. Deci, în termeni fizicii, energia Reiki, care vine de sus în jos, poate induce mişcarea energiei Kundalini de jos în sus. Pentru detalii suplimentare, vezi şi articolul meu "Chakra din chakră".
Probabil că da. Probabil că energia Kundalini cosmică diferă doar cantitativ de energia cosmică indispensabilă vieţii.
Este ea aceeaşi cu energia universală Reiki? Iarăşi, probabil că da. Chiar dacă ar diferi, oricum provin din surse cu aceeaşi intenţie constructivă şi benefică inspirată de Dumnezeu. Este cunoscut în Reiki faptul că energia universală (să-i spunem deci "Kundalini cosmică"!) are o inteligenţă proprie, datorită căreia ea se autorientează, în cantităţi potrivite, către zonele corporale cu probleme, de unde alungă energiile nocive, fără a periclita sănătatea pacientului.
Maeştrii de Kundalini-yoga spun, şi ei, că "Shakti" este o energie inteligentă. Totuşi, unele accidente ori urgenţe spirituale îi contrazic flagrant pe aceştia din urmă. Care ar fi deci adevărul?
În opinia mea, Kundalini telurică, fiind mai grosieră, nu are o mare inteligenţă, ci doar putere. În schimb, atunci când apare şi Kundalini cosmică, inteligenţa acesteia este cea care o temperează şi controlează pe prima să nu facă prăpăd în corpul yoghinului. Este un motiv întemeiat pentru orice yoghin să caute energia Kundalini cosmică înainte de a avea de a face cu Kundalini telurică!
De altfel, se ştie că o viaţă mistică adevărată nu are neapărată nevoie de Kundalini, dar trezirea lui Kundalini nu poate duce la o împlinire completă fără o viaţă mistică.
După unii autori, locul unde se întâlnesc cei doi curenţi ai lui Kundalini poate diferi. Astfel:
- Kundalini telurică poate urca din chakra întâi, de la baza coloanei, până în chakra a şaptea, din creştet, unde are loc întâlnirea de graţie cu Kundalini cosmică. Acesta ar fi procesul clasic descris în yoga, unde se spune că "Shakti se uneşte cu Shiva". Acest lucru semnifică, printre altele, că sufletul se uneşte cu Dumnezeu – este iluminarea spirituală, experienţa supremă.
- Kundalini aurie coboară de-a lungul coloanei până la baza ei sau undeva mai sus. Dacă nu se întâlneşte cu Kundalini telurică (fiindcă nu este trezită), Kundalini aurie realizează efecte benefice în anumite limite, mai mult asupra chakrelor superioare. Meditaţiile regulate coboară această energie spirituală în corp, dar nu urmăresc neapărat trezirea lui Kundalini telurică. Poate că nici nu este nevoie de aceasta din urmă sau corpul încă mai trebuie pregătit...
Unele persoane (cum ar fi boxeurii, luptătorii în general) au abilitatea să îşi trezească Kundalini telurică în prima chakră, dobândind astfel o mare vitalitate şi rezistenţă fizică. Totuşi, atât de multă energie vitală, grosieră îi poate transforma în nişte brute dacă nu compensează prin unele preocupări superioare. În asemenea cazuri rare, Kundalini cosmică ar putea-o prelua pe cea telurică, ca s-o conducă spre nivelele de mai sus, cele două formând o coloană de lumină.
- Cea mai comodă şi sigură (dar nu facil de realizat!) este curgerea simultană a celor două Kundalini, spre a se întâlni la mijlocul fiinţei, în chakra a patra, Anahata, centrul iubirii. Instructorii de yoga ce nu doresc să fie puşi în situaţia de a rezolva "urgenţele spirituale" ale discipolilor preferă să trezească, înainte de orice, capacitatea de iubire, empatie, compasiune, bunătate a novicilor, pentru ca aceasta să îi ferească de alte pericole cu de la sine putere. Anahata se va simţi ca centrul fundamental atunci când avem o conştiinţă plină de bunăvoinţă pentru toţi şi toate.
Iată descrierea uimitoarelor experienţe ale lui Sri Ramakrishna provocate de ascensiunea lui Kundalini, care i-a deschis COMPLET cele 7 chakre (conectate cu sferele subtile macrocosmice corespondente – cele 7 lokas – prin intermediul corpurilor subtile). Ele l-au dus în final la Suprema Realizare spirituală şi transformarea conştiinţei. Deşi marele mistic nu a întâmpinat probleme fizice deosebite, vedem totuşi că procesul "normal" nu este deloc simplu şi fără pericole...
Prezenţa lui Kundalini cosmică se obţine prin cultivarea virtuţilor moral-spirituale. Această pregătire prealabilă este obligatorie pentru evitarea pericolului ca, odată trezită în prima chakră, Kundalini telurică să stagneze în chakrele 1, 2 şi 3 sau, mai grav, să o ia în jos, către chakrele secundare inferioare dispuse pe direcţia către sol, sub Muladhara. Cu alte cuvinte, discipolul yoghin trebuie să îşi purifice structura energetică, fizicul, emoţiile, gândurile, ca să nu dea prilejul energiei Kundalini telurică să fie atrasă magnetic spre zona tentaţiilor inferioare, chiar demoniace.
Odată ce Kundalini telurică a fost ridicată complet pe coloană, realizând efecte spectaculoase, unele chiar dureroase, şi atinge creştetul capului, se spune că, în mod normal, ea se întoarce şi se stabilizează definitiv în chakra a şasea, Ajna. De aici, ea va putea fi deplasată oriunde în corp pentru energizare, pentru a rezolva probleme de sănătate personale, dar şi pentru a trezi siddhis (puteri paranormale), cu scopul de a ajuta semenii şi a schimba lumea. Acest yoghin poate beneficia acum de toate avantajele energiei Kundalini, fără a se mai teme de posibile efecte perverse. Kundalini îl însoţeşte pretutindeni, stându-i oricând la dispoziţie cu tot potenţialul său infinit...
Părerea mea este că acest lucru nu se petrece automat şi la oricine.
De exemplu, celebra tehnică tibetană Tumo, care generează o mare căldură interioară, este realizată astfel: Întâi Kundalini este ridicată până în Sahasrara (creştetul capului), după care este coborâtă conştient în chakra a treia, pentru a amplifica elementul Foc, specific acestei chakre.
Există multe şcoli tantrice de Kundalini-yoga, fiecare cu propriile învăţături, practici, maeştri, texte sacre etc. Amintesc aici o tehnică arătată într-un documentar despre yoghinii din Tibet, care constă în lăsarea trunchiului să cadă de la semiînălţime pe o saltea moale, pe noadă, în scopul, evident pentru cel iniţiat, de a forţa energia Kundalini să se trezească la baza coloanei. Consider că această practică este dură şi periculoasă, putând aduce grave prejudicii sănătăţii.
În ştiinţa yoga, metoda esenţială care pregăteşte şi provoacă trezirea energiei Kundalini este unirea energiei Prana-vayu cu Apana-vayu.
Când simţiţi fiori fizici, de fapt, atunci experimentaţi o ridicare a lui Apana-vayu (sau un curent secundar subordonat acestui flux principal). Provocându-vă senzaţia de "pielea găinii" (cutis anserina) – de exemplu, mângâindu-vă uşor pielea în zona spinării –, veţi simţi acest lucru la dorinţă. Vă puteţi provoca fiori chiar şi numai mental (invocând un gând grav, serios, înălţător) sau prin gesturi rituale sau când blocaţi reflexul micţiunii (vă abţineţi de la urinare), ori ei pot apare instantaneu ascultând o muzică extraordinar de frumoasă, având diverse emoţii intense, revelaţii, când vă simţiţi în pericol etc. Deci oricine poate simţi aceste misterioase energii, într-un mod superficial, fără o legătură neapărată cu spiritualitatea. Aceşti fiori doar ne sugerează cam cum se simte adevărata trezire a tumultoasei Kundalini, şi NU sunt neapărat preludiul evoluţiei spirituale!
Yoghinul (de nivel mediu) foloseşte următoarele trei contracţii (bandhas) simultane de Hatha-yoga:
- Mula-bandha (contractarea perineului) va ridica energia Apana – care în mod normal curge în jos (fiind o energie de eliminare a substanţelor şi energiilor reziduale) – de la nivelul primei chakre spre a treia chakră.
- Uddiyana-bandha (sugerea burţii) va ridica în continuare energia Apana spre a patra şi a cincea chakră.
- Jalandhara-bandha (contractarea gâtului) blochează temporar (în chakrele patru şi cinci) curgerea energiei Prana din curgerea sa normală în sus.
Prin realizarea simultană a celor trei bandhas, Apana se ridică şi se uneşte cu Prana la nivelul chakrelor patru şi cinci.
Tehnica este foarte energizantă, fapt ce atrage, într-un mod neînţeles pe deplin, şi pe Kundalini-shakti să se ridice pe coloană. Discipolul instruit va dirija această energie către creştetul capului, unde ea va deschide treptat Sahasrara-chakra.
Yoghinul avansat îşi poate trezi energia şarpelui şi prin simple respiraţii de tip pranayama sau doar prin concentrare. Unele texte spun că în starea de dhyana (meditaţie), yoghinul îşi poate aduce Kundalini până în chakra a cincea, iar păstrând o stare continuă şi profundă de absorbţie (samadhi), o poate aduce în centrii capului.
La modul general, orice concentrare a energiei (generic numită prana) – fie prin hatha-yoga, fie prin concentrare de raja-yoga, fie printr-o concentrare neobişnuită asupra unei probleme obişnuite din viaţa cotidiană – care produce un anumit "foc interior", ar putea pune presiune asupra lui Kundalini să se trezească...
Pentru completa dumneavoastră informare, citiţi şi despre pericolele psihozei provocate de practici meditative ori respiratorii yoghine.
Un exemplu neaşteptat de posibilă trezire necontrolată a lui Kundalini este în condiţia de doliu. Suferinţa pierderii celui drag îl face pe cel rămas în viaţă să se concentreze intens asupra acestuia, caz în care ridicarea parţială a energiei poate provoca încălzirea creierului, insomnie, tulburări psihice şi organice. Rezolvarea (teoretică) ar fi coborârea voluntară a acestei energii în centrii mai siguri.
Apana-vayu, fiind energia de eliminare, este în legătură directă şi cu secreţiile sexuale. Se spune că, dacă yoghinul îşi va transforma aceste substanţe în energie, pe care o va direcţiona în sus, pe coloana vertebrală, va grăbi şi trezirea lui Kundalini. În legătură cu acest procedeu tantric discutabil, vă sugerez lectura episodului yoghin din viaţa lui Mircea Eliade.
Sahasrara-chakra, aflată în creştetul capului, este centrul suprem, cel mai înalt din fiinţă, punctul de intrare a energiilor spirituale, cosmice, locul de unire a sufletului cu Dumnezeu.
Se vorbeşte în Kundalini-yoga de faptul că ridicarea pe coloană a acestei energii formidabile va energiza, pe rând, chakrele, purificându-le de energiile toxice (deseori, cu durere fizică sau sufletească) şi declanşându-le potenţialul latent neutilizat de omul obişnuit (abilităţile paranormale). În acelaşi timp, se atrage atenţia că yoghinul insuficient antrenat sau necontrolat poate cădea pradă tentaţiilor oferite de noile posibilităţi psihice.
Metaforic vorbind, orice defect uman sau obsesie îşi poate găsi locul într-una din primele 6 chakre. Primele 3 chakre de jos formează triada ego-ului inferior, sau altfel spus, locul marilor păcate omeneşti. De aceea, Kundalini trebuie scoasă cât mai repede din această zonă periculoasă. Următoarele 3 chakre formează ego-ul superior, unde persistă şansa de a greşi, dar într-un mod mult mai rafinat. Oricât de frumoasă ne-ar părea această zonă, Kundalini trebuie trasă mai departe, în ultimul centru, cel din creştetul capului, unde apare iluminarea spirituală, unirea cu Dumnezeu.
"Tentaţia, ispita" nu este doar un moment special, ci poate fi o stare continuă de decădere. Ia, să ne gândim puţin!
Un om BOGAT gândeşte cu totul altfel decât semenii săi. Se bizuie pe bani în toate. Banul îi domină gândurile, este prima scăpare pe care o are în vedere oricând, este Împăratul său, mai mult decât Dumnezeu. Chiar dacă i-ai spune că are gândirea alterată şi artificială din cauza asta, nu te va lua în serios. Va continua să cântărească întâmplările şi oamenii în balanţa averii, interesului material şi financiar. Un astfel de om nu a învins încă tentaţia materialităţii.
Un om PUTERNIC se deosebeşte mult de ceilalţi. Orice şef, conducător, preşedinte, rege simte direct puterea pe care o are asupra subordonaţilor, supuşilor. Este o putere reală, care modifică vieţile celorlalţi! Iar orgoliul său este pe măsura forţei pe care o are. Zadarnic îi spui să fie omenos! El se simte superior şi că nu poate fi judecat după măsura celorlalţi semeni. Cere ca puterea să-i fie recunoscută, respectată, temută. Degeaba îi explici, dacă te va lăsa vreodată, că tocmai această putere i-a denaturat bunul simţ, că a devenit un sclav al orgoliului. Atracţia puterii este imensă. Puţini pot rezista tentaţiei puterii.
Tentaţiile din lumea SUBTILĂ sunt întărite prin culori mai vii, dinamism şi satisfacţii mai intense, fiind şi mai interesante decât tentaţiile pământene. Trebuie să treacă ceva timp până vor slăbi strânsoarea simţurilor bietului suflet temerar care s-a trezit în această nouă lume de atracţii nebănuite. Cum să rezişti a gusta din plăcerile zeilor? Şi de ce? Cum să te desprinzi de ele? Aceasta este semnificaţia esoterică a rămânerii lui Ulise pe insula zeiţei Circe – recitiţi Odiseea cu alţi ochi!
Toate acestea se referă la o trezire plenară a lui Kundalini, cu efecte foarte clare, chiar spectaculoase. Dar să nu uităm că yoghinul dedicat unei căi spirituale exersează zilnic ridicarea unor mici doze de Kundalini. El nu experimentează "din prima" marile transformări pe care le doresc cu nerăbdare amatorii de senzaţii tari. Dimpotrivă, una din virtuţile cultivate în yoga este răbdarea şi perseverenţa, chiar dacă ne aflăm în secolul vitezei. "Cu răbdarea treci marea", spune un proverb. Sau, parafrazând, "Cu răbdarea vine iluminarea"! Ridicarea gradată a energiei Kundalini nu prezintă pericole, ci dimpotrivă, pregăteşte traseul prin Sushumna-nadi, ca să poată suporta energii tot mai mari. Totodată, la fel de important este antrenamentul sistematic al ridicării energiei până sus, în Sahasrara-chakra.
Yoghinul simte o plăcere inegalabilă atunci când Kundalini atinge şi rămâne un timp în Sahasrara (înţelepciune, detaşare, compasiune, integrare în tot, beatitudine). Totuşi, dacă doreşte, el poate coborî ulterior fluxul de energie către una din chakrele inferioare, pentru a o purifica, ilumina, diviniza şi a dobândi beneficiile specifice ei. Abia acum Kundalini poate poposi fără pericol în oricare chakră, unde să-şi manifeste beneficiile.
În primele etape, ascensiunea lui Kundalini nu durează mult timp, după care coboară automat în centrii inferiori. Acum este nevoie de sfatul şi îndemnul ferm al ghidului spiritual ca discipolul să conştientizeze mişcarea curentului spiritual şi să nu îi permită coborârea sub centrul inimii. În centrii inferiori, acţiunea lui Shakti este primejdioasă, amplificând orgoliul sau dorinţa sexuală. Yoghinul este sfătuit să exerseze cât mai des ridicarea energiei către Sahasrara, "lăcaşul lui Shiva".
Dacă proaspăt complet trezita şi tumultoasa Kundalini telurică se opreşte de la început în una din primele 3 chakre ale trunchiului, s-ar putea să nu mai ajungă niciodată în Sahasrara! Asta ar putea deturna yoghinul de la calea spirituală către Dumnezeu, făcându-l dependent de unele plăceri mărginite, egotice, lumeşti sau chiar coborându-l spre zonele demoniace.
Că forţarea energizării unei chakre doar prin Kundalini telurică este chiar potenţial mortală voi exemplifica în cele ce urmează. Deşi este un fenomen rarisim şi fără legătură cu yoga, AUTOCOMBUSTIA SPONTANĂ (autoincendierea corpului uman fără foc exterior) se produce tocmai printr-un flux necontrolat de energie Kundalini a Pământului care se opreşte în chakra a treia (Manipura). Imensa energie telurică alimentează elementul Foc, specific acestei chakre, pe care îl transformă într-un adevărat incendiu interior, care arde literalmente ţesutul biologic, lăsând neatinsă îmbrăcămintea victimei.
Cine se antrenează prin exerciţii yoghine, va avea tot timpul să experimenteze Kundalini pe chakrele coloanei vertebrale DUPĂ ce a adus-o complet în Sahasrara-chakra, pentru a se asigura astfel de protecţia Divinităţii în etapele ce vor urma.
Sahasrara este o chakră complet diferită de celelalte şase. Ea pune yoghinul în contact cu transcendentul, necreatul, sursa creaţiei, pe când primele şase chakre ţin nemijlocit de creaţie. Oricâtă plăcere pot oferi acestea, ea nu se poate compara cu cea oferă chakra supremă. De aceea, odată ce cunoaşte preafericirea divină supremă, oricare altă fericire va părea minusculă prin comparaţie, şi astfel yoghinul va putea scăpa cu uşurinţă din ispitele şi dependenţa de un plan intermediar al manifestării cosmice...
Când un yoghin este preocupat cel mai mult de Sahasrara se poate spune, cu alte cuvinte, că el practică "yoga supunerii" voinţei proprii în faţa Voinţei Divine (yoga renunţării). Aici nu e vorba de obedienţa unei persoane leneşe, ci a uneia dinamice, active, gata oricând să facă orice o îndeamnă Dumnezeul Adevărului, Păcii, Beatitudinii.
Unii maeştri spun că stă în puterea discipolului să-şi aducă energia şarpelui doar până în chakra a şasea (Ajna). De aici, îşi va găsi singură accesul către cea de-a şaptea, moment în care yoghinul îşi va pierde cunoştinţa planului fizic (extazul divin). Pierderea cunoştinţei în acest caz fericit reprezintă de fapt o dedublare astrală, adică ieşirea sufletului din corp şi ajungerea sa într-un tărâm ideal, al lumii divine. În esoterism, se spune că ieşirea dublului astral din trup prin fontanela craniană (Brahmarandhra) îi oferă sufletului cea mai bună şansă de a avea experienţe mistice de cel mai înalt nivel. Şi în "Cartea morţilor" tibetană, muribundul este învăţat să îşi scoată sufletul din corp prin creştetul capului, pentru a evita alte reîncarnări (tehnica phowa). Fiecare din cele 7 chakre principale este un fel de portal către o lume subtilă de nivel corespunzător (loka). Cu cât mai sus, cu atât mai bine.
Unele observaţii clinice şi tradiţii orientale afirmă că energia Kundalini nu se opreşte în creştetul capului, ci îşi continuă traseul coborând prin faţă, piept, în abdomen şi apoi ajungând în zona perineului, de unde îşi reia mersul de jos prin coloană. Acesta ar fi Micul Circuit Celest din taoism. Desigur că energetica fiinţei umane este foarte complexă şi Kundalini ajunge în toate ungherele organismului pe circuitele energetice pe care le găseşte disponibile. Micul Circuit Celest este un traseu foarte important. Totuşi, efectele mai importante au loc în zona coloanei, unde se află inserate chakrele, şi mai ales în zona capului, unde există nenumărate chakre importante pentru deschiderea spirituală. De altfel, mulţi consideră că "Sahasrara" este doar un nume comun pentru o pleiadă de chakre craniene…
Orice om are unele chakre mai activate faţă de altele (din păcate, de obicei, cea mai slabă este Sahasrara!). La început, energia Kundalini va roti mai abitir tocmai chakra mai dinamică, care va absorbi fluxul energetic suplimentar cu mai mare uşurinţă. (Cum spune Biblia, "Celui ce are, i se va mai da"!) Nu e cazul ca practicantul să intervină împotriva acestei tendinţe naturale. Totul este să fie atent şi prevăzător. Locul primei Mari Deschideri poate varia cu talentul fiecăruia şi conform cu maestrul său. Dacă are o fire mai afectivă, probabil că prima chakră trezită de Kundalini va fi Anahata. Dacă este mai raţional, intelectual, probabil că va fi Ajna. Dacă este un sportiv, probabil că va fi Muldahara sau Manipura. Este foarte bine!
Dar cum orice om este imperfect şi supus păcatului, ispita de a utiliza noua putere într-un scop egotic, meschin, chiar dăunător, nu va întârzia să apară. Abia atunci va înţelege discipolul de ce a trebuit să se pregătească îndelung psihologic pentru a se autocunoaşte şi a se autocontrola.
Creştinismul esoteric, de exemplu isihasmul, pune accentul pe deschiderea "inimii spirituale", canalizând toate eforturile aspirantului către zona pieptului. Deschiderea chakrei Anahata înseamnă simţirea şi iradierea iubirii şi compasiunii universale – la limită, neputinţa de a-ţi urî chiar proprii torţionari –, schimbarea percepţiei cu transfigurarea realităţii, contemplarea minunăţiei creaţiei lui Dumnezeu. Ce-ţi poţi dori mai mult?
Deschiderea prioritară a chakrei Ajna, preferată în alte tradiţii, te face să resimţi un alt gen de iubire şi extaz mai rafinat, sacralizarea realităţii, starea omnipotentă a demiurgului. Ce-ţi poţi dori mai mult?
În ambele cazuri, întrebarea rămâne fără răspuns şi tocmai aceasta e capcana: să nu-ţi doreşti mai mult! Fiindcă există ceva mai înalt chiar şi dincolo de extazul iubirii şi puterii absolute: SURSA acestora. Cât de minunată trebuie să fie minunăţia care a creat toate minunile!!! Dar şi cât de greu este să ajungi acolo!...
Yoghinul informat se va bucura de roadele bune ale eforturilor sale, dar va continua să îşi ridice energia Kundalini tot mai sus, spre Sahasrara, unde va căpăta înţelepciunea supremă şi comuniunea cu Dumnezeu, care îl va împiedica să îşi folosească greşit siddhis-urile. De altfel, mulţi mari yoghini L-au implorat pe Dumnezeu Tatăl să nu-i lase să dobândească puteri paranormale înainte de a-L cunoaşte pe El, ştiind că ele ar fi putut să-i deturneze de la ţelul suprem al unirii cu Divinitatea. Era o recunoaştere a slăbiciunii firii omeneşti de a se lăsa tentată de aceste puterile irezistibile.
Când marele sfânt Sri Ramakrsihna s-a oferit să-i transfere o putere paranormală, dacă Mama Divină încuviinţa, discipolul său Vivekananda l-a întrebat: "Maestre, spune-mi dacă această putere mă va ajuta să îl cunosc pe Dumnezeu." Ramakrishna a zis: "Nu, nu! Ştii doar că puterile oculte nu au nimic de a face cu cunoaşterea lui Dumnezeu. Dar după ce Îl vei cunoaşte, dacă vrei să lucrezi spiritual o vreme, dacă vrei să Îl manifeşti pe Dumnezeu pe Pământ, atunci această putere îţi poate fi de mare ajutor." Vivekananda a răspuns pe loc: "Fiecare lucru la timpul său. Întâi vreau să-l cunosc pe Dumnezeu. Apoi, dacă tu şi Dumnezeu vreţi să-mi oferiţi vreo putere ocultă ca să o folosesc în slujba omenirii, o voi accepta. Dar acum Îl vreau doar pe Dumnezeu. El ocupă primul loc în viaţa mea."
Se mai ştie că, dimpotrivă, Sri Ramakrishna a şi blocat puterea ocultă la unul sau doi dintre discipolii săi. A făcut-o dintr-o mare compasiune, de dragul evoluţiei lor spirituale. Chiar dacă acei căutători spirituali erau cât se poate de sinceri în dorinţa de a-L descoperi pe Dumnezeu, ei erau totuşi distraşi de puterea lor ocultă şi nu mai dădeau atenţia cuvenită vieţii spirituale adevărate. (informaţie preluată de la Sri Chinmoy)
Inevitabil, am ajuns şi la motivaţia reală a multor adepţi de Kundalini-yoga: dobândirea unor puteri supranaturale, prin care să iasă în evidenţă şi să îşi domine semenii. Practicanţii au tendinţa de a privi această temă într-un mod simplist: dacă vom face tehnica yoghină potrivită, vom obţine cutare putere parapsihică... În realitate şi din fericire, economia naturii este mai înţeleaptă decât mintea omului. Puterile paranormale nu sunt la îndemâna oricui, contrar a ceea ce spun unii farisei şi invidioşi, cum că "cu toţii am avea puteri paranormale, dar nu suntem conştienţi de ele"!
De altfel, este foarte bine că omenirea actuală, atât de dominată de creierul reptilian, nu deţine puteri subtile, cu care mulţi necugetaţi ar face prăpăd. Să ne gândim, prin comparaţie, la crimele colective făcute de nişte tineri debusolaţi în şcolile din America! Acolo, vina esenţială este a legislaţiei prea permisive în privinţa armelor de foc. Dacă accesul la astfel de arme ar fi îngreunat sau imposibil, nici nu s-ar mai auzi de asemenea tragedii colective. Cam aşa putem interpreta aparenta "interdicţie" divină ca nu oricine să poată căpăta puteri paranormale potenţial periculoase...
Iată câteva modalităţi principale prin care cineva ar putea ajunge să manifeste o astfel de putere neobişnuită:
- În mod nativ, de la naştere. Tânărul o descoperă din primii ani de viaţă sau mai târziu şi o consideră cât se poate de naturală, mirându-se că ceilalţi oameni nu o au. Poate fi o moştenire din viaţa anterioară (urmare karmică) sau poate fi o dorinţă explicită a spiritului încarnat de a o manifesta în prezenta întrupare, pentru a dobândi o anumită experienţă spirituală.
- Prin operaţii energetice efectuate de spiritele prietene. Un astfel de om se naşte cu o misiune de care nu este conştient până în momentul în care primeşte învestitura oficială a Cerului. Acest moment crucial în viaţă apare când decid spiritele superioare care îl au în grijă. Ele îi dăruiesc o anumită putere specifică (sau mai multe) în virtutea unui scop spiritual bine definit (în creştinism i se spune Duhul Sfânt). Dacă omul se abate de la drumul drept, este posibil ca să i se blocheze această putere, să "i se ia darul".
- În urma unui accident. Unii oameni care au suferit traume fizice serioase au constatat că li s-a modificat viziunea asupra lumii şi chiar au căpătat percepţii extrasenzoriale. Unii – nu toţi! – au reuşit să integreze această nouă viziune în viaţa cotidiană şi să devină purtători de lumină divină în întunericul de pe această planetă zbuciumată... Dar accidentul este accident şi nu implică neapărat o misiune spirituală.
- Prin tehnici de tip yoga. Una, dificilă, ar fi concentrarea asupra unui centru de forţă (metodă de Raja-yoga). O alta, şi mai dificilă, ar fi trezirea impetuoasei energii telurice Kundalini, care energizează mai multe chakre (metodă de Kundalini-yoga). Efortul personal conştient este primordial. Totuşi, nu este eficient să abordăm lumea energiilor subtile cu o mentalitate simplistă. Nu doar chakrele contribuie la obţinerea unei puteri paranormale, ci şi alte componente energetice şi spirituale. Din fericire, ele rămân secrete! De altfel, rămânem cu totul buimăciţi citind în diverse lucrări care ar fi corespondenţa dintre chakre şi puterile paranormale. Nu se potrivesc nicicum de la un autor original la altul! Prin urmare, nici măcar nu putem şti cu certitudine ce rezultate să aşteptăm de la activarea unei anumite chakre.
Oricum, este clar că intervine şi Graţia Divină în căpătarea unei astfel de puteri neobişnuite, nu doar efortul individual. Pentru Dumnezeu, aceste puteri sunt ca nişte jucării pe care le dă omului pentru a se distra puţin cu ele. Chiar şi lui Dumnezeu Tatăl îi place să se joace, să se amuze! Dar ne aşteptăm că omul va evolua, părăsind condiţia de copil spiritual, lăsând deoparte jucăriile şi preocupându-se şi de lucrurile serioase ale Universului...
Binecuvântat este cel care foloseşte Kundalini-yoga pentru a se cunoaşte pe sine şi nu pentru a dobândi puterile vitale vizate de ocultismul inferior! Un căutător autentic nu face din puterile paranormale un ţel al său. El tânjeşte doar după prezenţa iubitoare şi înţeleaptă a lui Dumnezeu în viaţa sa.
Gopi Krishna, unul dintre primii autori moderni care au scris despre experienţa personală cu Kundalini, concluzionează:
"Când priveam în interior mă simţeam ridicat dincolo de limitele timpului şi spaţiului, acordat după diapazonul unei existenţe majestuoase, o plenitudine de conştiinţă, care glumeşte cu frica şi râde de moarte, [...] o existenţă care este în toate şi în acelaşi timp detaşată de tot, o minune infinită şi nespusă, care poate fi cunoscută doar prin experienţă şi nu descrisă. Dar când întorceam privirea spre exterior, eram cel de odinioară, un muritor oarecare [...], un om comun, presat de necesităţi, puţin mai purificat şi devenit mai umil, aceasta era tot.
De fiecare dată când folosesc acest simţ superior observ o realitate [...] mai solidă decât lumea materială reflectată de celelalte simţuri. [...] În afară de această facultate extraordinară nu sunt decât o fiinţă umană obişnuită, cu un corp poate mai vulnerabil la frig şi căldură şi la influenţa factorilor mentali sau fizici dizarmonici decât un om normal."
Un alt căutător spiritual, Thomas Wolfe, scrie în cartea sa "And the Sun is Up: Kundalini Rises in the West" că a trăit simptome specifice trezirii puternice ale lui Kundalini, în urma unei practici meditative. O arşiţă necruţătoare se mişca încet pe deasupra capului său. Auzea zgomote puternice şi simţea o presiune în cutia craniană. Vedea lumini, apoi au început tot felul de mişcări corporale spontane. Un an mai târziu, a fost spitalizat. După un timp, simptomele au dispărut, dar când şi-a reluat meditaţiile, el şi-a reconsiderat scopul: nu mai aspira la experienţe psihice şi viziuni spirituale, înţelegând că nu acestea îi pot aduce realizarea spirituală. A descoperit scopul adevărat: micul eu trebuie să se supună voinţei cristice, divine, glasului înţelepciunii.
Dar să nu fim ipocriţi! Se pot găsi nenumărate argumente în favoarea utilizării siddhis spre binele oamenilor. Se pot face atâtea lucruri utile! De fapt, maeştrii îşi folosesc în mod secret puterile subtile. Nu există reţete fixe nici pentru asta, după cum nu există pentru nimic pe lume. Orice energie poate fi folosită spre bine sau spre rău...
Se cunoaşte în spiritualitate că există o legătură tainică între energia sexuală şi munca spirituală. În religiile majore sau în cele tribale, precum şi în esoterism, se invocă deseori necesitatea celibatului, adică a abstinenţei sexuale din partea călugărului, adeptului, preotului, şamanului etc. Aceasta este calea cea mai sigură şi verificată în timp de a transmuta această energie foarte mare în energie spirituală eliberatoare. E vorba de un celibat fizic, dar şi mental!
Există însă şi un curent minoritar care susţine că celibatul nu este necesar dacă discipolul reuşeşte să-şi sublimeze energia sexuală chiar şi în timpul actului amoros. Acest lucru este susţinut de taoismul chinez, de tantra "de mană stângă" şi altele asemenea lor. Această ramură de tantra identifică – ba chiar substituie! – procesul ridicării lui Kundalini cu procesul sublimării energiei sexuale! Nu e de mirare că este puternic criticată de tantricii "de mâna dreaptă", pentru faptul că duce adepţii la pierzanie! În Occident, s-a ajuns până acolo încât sexualitatea este folosită intensiv, sub pretextul că, prin exersarea sublimării energiei sexuale, se trezeşte rapid şi energia Kundalini. Dar ce păcăleală!...
Când discipolul principal al lui Sri Ramakrishna, Swami Vivekananda, l-a întrebat despre calea mâinii stângi, Maestrul a răspuns: "Nu este o cale bună. Este foarte dificilă şi deseori duce la căderea aspirantului". (sursa)
- În primul rând, simpla trezire a energiei care somnolează la baza coloanei vertebrale nu înseamnă neapărat un progres spiritual! De cele mai multe ori se produce doar o agitaţie a minţii şi o încălzire inutilă a corpului, specifică dinamizării chakrelor inferioare. Pe termen lung, chakra sexualităţii devine excesiv de activă în practicant şi nu mai permite ridicarea nivelului de conştiinţă al acestuia pe un nivel superior.
Kundalini poate aduce beneficii spirituale doar dacă este însoţit de aspiraţie sinceră spre desăvârşire, de purificarea subconştientului, de o sensibilitate crescută în raportul cu ceilalţi semeni etc. Sexualitatea de sectă este lipsită de ingredientele amintite. Este doar animalism poleit cu sutre în limbi moarte, care aduce decădere morală, lipsă de omenie, orgoliu nemăsurat, depărtare de Dumnezeu.
Ar exista o şansă de progres dacă aceste metode ar fi folosite doar în cadrul intim al căsătoriei între un bărbat şi o femeie care se iubesc cu adevărat, mai presus de orice tantră, mantră sau yantră. Doar prietenia şi bunul-simţ prezente într-o căsnicie durabilă pot şterge şi repara greşelile pe care cei doi le-ar putea face prin această metodă riscantă...
- În al doilea rând, moderaţia sexuală, calea de mijloc (aurea mediocritas, cum spuneau latinii) este, ca de obicei, cea mai bună pentru majoritatea oamenilor. Iar mijlocul îl găseşte fiecare.
Mai radical, Yogi Bhajan, un maestru de Kundalini-yoga, afirma că un act sexual pe lună ar fi suficient. Adică, completăm noi, ar fi suficient pentru păstrarea echilibrului mintal şi fizic, ca şi pentru sublimarea a suficientă energie către chakrele superioare şi trăirea unei vieţi fericite şi împlinite uman şi spiritual... (De altfel, păreri similare există şi printre călugării ortodocşi. Nu întâmplător în România s-au făcut mânăstiri mixte de călugări şi măicuţe!) Desigur, poate părea cam răruţ. Dar vorbim aici de oameni dispuşi la sacrificii pentru evoluţia lor spirituală...
- În al treilea rând, oricâtă energie ori substanţă sexuală (retas ori bindu – lb. sanscr.) ar fi sublimată de un practicant înrăit, ea nu garantează trezirea adevărată a lui Kundalini. Cel mult, se poate vorbi de pulsuri ocazionale de energie (ojas – lb. sanscr.) care pot aduce anumite trăiri ieşite din comun.
Totuşi, Marea trezire a lui Kundalini prin metode sexuale explicite este doar o gogoriţă şi publicitate fără acoperire! Stau dovadă nenumăratele victime umane ale acestei convingeri eronate: au încercat toate exhibiţiile sexuale posibile, lăsând deoparte bun-simţ, morală, familii... şi degeaba! Excepţiile care ar putea apărea (invocate mereu de tradiţiile respective) nu pot fi luate ca model general, nici măcar în sectele de orientare tantrică. În cazurile unor oameni speciali, puterile suprafireşti erau native sau au fost dobândite prin alte metode yoghine.
Explicaţia pare simplă, văzută din afară. Practicanţii sunt învăţaţi că este important să îşi poată sublima energia sexuală în energie spirituală, adică să îşi ridice energia din zona bazinului înspre piept sau cap. Pentru asta, se antrenează riguros prin tehnici hatha-yoghine şi ajung să creadă că reuşesc procedeul foarte bine. De aceea, nu se sfiesc chiar să îşi amplifice energia sexuală prin mijloace la îndemână (filme, publicaţii erotice, stimulare fizică şi mentală, orgii etc). Deşi se laudă că ei vor ridica această energie excesivă, "transformând otrava în nectar", din păcate, în practică nu reuşesc să sublimeze decât o mică parte din energia sexuală, restul stagnând la nivelul chakrei Swadhisthana (mai ales pentru că ei continuă să o amplifice prosteşte). Această supraactivare este, să recunoaştem, ieşită din comun, plăcută, deşi tensionantă, ceea ce le dă impresia că l-au atins deja pe Dumnezeu. Dar este doar o falsă impresie. În realitate, ei au devenit obsedaţi de sex, sclavii nivelului al doilea al Creaţiei. Chiar şi "maeştrii" tantrici pică în această capcană a senzorialului! Sri Ramakrishna a descris foarte clar pericolul de a rămâne agăţat de această treaptă atunci când urci către Dumnezeu pe scara lui Kundalini...
Ken Wilber, un foarte mare erudit al multor tradiţiilor spirituale, afirmă: "Pentru un observator obişnuit, energia sexuală pare că se transmută în stări mai înalte de conştiinţă – dar de fapt este exact invers. Conştiinţa superioară este, de fapt, eliberată de constrângerea de a stagna în modul inferior de conştiinţă şi energie – adică limitat şi condiţionat. Conştiinţa divină nu este sexualitate sublimată; ci sexualitatea este conştiinţă divină reprimată... De sus în jos, chakrele sunt noduri (granthis), adică etape ale contracţiei conştiinţei universale în limite tot mai strâmte." (citat din "Kundalini, evolution and enlightenment", compilaţie de John White).
Aplicând această învăţătură înaltă la cele discutate anterior, este clar de ce practicantul care, pe de o parte, îşi amplifică voit energia erotică nu are cum, pe de altă parte, să îşi înalţe nivelul de conştiinţă, oricât ar încerca. El intră într-un cerc vicios, sperând să îşi extindă conştiinţa contractând-o la sfera genitală. Dilatare prin densificare?!? De aceea, mulţi care fac asta ori se lasă târâţi în senzorialitate, ori înnebunesc...
Dincolo de orice critică realistă, trebuie să recunoaştem marea utilitate a tehnicilor de sublimare a energiei sexuale şi pentru omul de lume, şi pentru ascet, celibatar. Cu condiţia păstrării lucidităţii, bunului simţ, moralei şi evitării exagerărilor! Dar ele funcţionează optim doar împreună cu recunoaşterea semnelor prin care se manifestă această energie instinctuală în fizicul, psihicul şi comportamentul uman. Sexualitatea trebuie cunoscută şi recunoscută pentru a putea fi controlată şi a nu fi lăsată să se manifeste patologic (vezi legăturile observate de psihanaliză între frustrările sexuale şi nebunie!).
Există o conexiune între trezirea lui Kundalini şi transmutarea energiei sexuale, dar ea este cu totul alta. Celebrul Gopi Krishna, un indian cu minte de occidental şi un trăitor direct al trezirii Şarpelui de Foc, dă o explicaţie fermă în cărţile sale.
El spune că primul efect al trezirii lui Kundalini este un mai mare şuvoi de prana ce curge pe coloana vertebrală şi intră în creier, conştiinţa omului fiind îmbăiată în lumină şi efecte luminoase. Al doilea efect resimţit este o stimulare crescută a organelor reproducătoare, simultan cu atragerea secreţiilor sexuale pe coloană în sus (ojas), care la intrarea în creier oferă senzaţii extatice. Şi iată conexiunea dintre ele: transmutarea secreţiilor sexuale în energie şi sublimarea lor pe coloană în sus, nu numai spre creier, ci şi spre organele interne, este de fapt un mecanism de protecţie care pregăteşte ţesuturile (în special nervii) pentru a suporta "tornada" de energie foarte concentrată. Dacă transmutarea nu are loc (ceea ce în practică chiar se întâmplă uneori, din păcate, fie din cauza exceselor sexuale, fie a bolilor venerice ori altor motive necunoscute), celulele nervoase sunt iritate şi provoacă gânduri haotice, comportament bizar, simptome de boală mintală.
Prin urmare, trezirea lui Kundalini este cauza, iar sublimarea energiei sexuale, efectul colateral. În această condiţie ieşită din comun (şi doar în intervalul ridicării masive a "energiei şarpelui"), activarea sporită a gonadelor nu are ca scop biologic întreţinerea de relaţii sexuale, ci doar folosirea momentană de către corp a energiei lor în alte scopuri bioenergetice.
Un yoghin antrenat nu se va lăsa în voia acestui instinct, ci va ridica voluntar energia de pe nivelul predominant Swadhisthana pe chakra Anahata sau mai sus, căci corpul său este este deja pregătit să suporte energiile puternice aduse de Kundalini.
Cercetările medicale au scos în relief, fără tăgadă, faptul că glanda pineală (legată de Sahasrara chakra) inhibă gonadele (legate de Swadhisthana chakra) şi invers. Mai exact, secreţia hormonului pineal numit melatonină este inhibată de prezenţa unei cantităţi mari de hormoni sexuali (testosteron, endrogen, progesteron) – şi invers. Aceste cercetări confirmă observaţiile empirice că activarea chakrei coroană scade dramatic interesul pentru sexualitate, dar şi că un interes sexual pronunţat şi constant blochează realizarea spirituală înaltă.
Marile religii tradiţionale separă în mod drastic Cerul de Pământ, spiritul de materie. În viziunea modernă asupra spiritualităţii, Cerul interferează permanent cu Pământul, spiritul fiind întreţesut cu materia în nenumărate feluri. Tehnicile milenare yoghine folosesc aceste legături pentru a obţine efecte spirituale, plecând de la suportul corporal şi psiho-mental al individului uman. Alături de alte ramuri din Yoga, Kundalini-yoga consonează puternic cu mentalitatea ştiinţifică occidentală. Spre exemplu, în prezent, au apărut mai multe tipuri de aparate electronice care analizează biocâmpul uman plecând de la teoria chakrelor.
Dar adaptarea învăţăturilor orientale are un preţ: eliminarea învelişului mistic, devoţional al practicilor originare. Omul de ştiinţă este interesat de ceea ce poate măsura şi observa obiectiv, nu şi de creaţiile mintale ale religioşilor. Deşi teoriile din Kundalini-yoga au ajutat la progresul spirito-ştiinţific, totuşi în Occident eficienţa sa practică este diminuată din cauza excesivului pragmatism şi lipsei de aspiraţie spirituală. În Orient, Kundalini-shakti este deseori venerată ca Mama Divină ce ne poate oferi toate darurile sfinte dorite sau inimaginabile. Această atitudine devoţională şi smerită îl ajută pe aspirant să atingă mai repede stările supraconştiente mult-visate. Ceea ce dorim să subliniem aici este ardoarea devoţiunii religioase şi raportarea cu umilinţă la misterele insondabile ale lumii invizibile, care lipsesc în Vest şi văduvesc savanţii atei de posibile realizări inimaginabile.
NIMENI nu poate spune că ştie totul despre chakre sau că a înţeles totul despre Kundalini... O minimă prudenţă ne obligă să respectăm Natura, să nu ne jucăm cu focul şi să punem mai presus de părerile şi dorinţele noastre Înţelepciunea Divină.
Orice sportiv visează să câştige competiţiile la care participă. Orice om de afaceri visează o afacere de miliarde. Orice yoghin visează la realizarea maximă: unirea cu Dumnezeu. Dar oare stă în puterea sa omenească de a o obţine? Orice cale yoghină sau neyoghină care are ca scop îndumnezeirea fiinţei umane foloseşte tehnici, metode, o aspiraţie şi eforturi neobosite către ţelul final. Acestea sunt necesare, dar nu şi suficiente. Oricât de plin de calităţi ar fi cineva, el rămâne totuşi imperfect, incomplet şi insignifiant în comparaţie cu Marele său Scop Ultim. Are nevoie mereu, la fiecare pas, de Graţia Divină nevăzută pentru a se apropia de Divinitate. Cu atât mai mult are nevoie de ajutorul Graţiei pentru a trece ultimul prag care desparte creatura de Supremul Creator. Scufundarea în Vidul Beatific sau Fiinţa Absolută (nirvikalpa samadhi) este visul multor căutători, dar numai unii îl vor trăi, iar din aceştia, majoritatea, doar o singură dată. Acestora din urmă li se dă această Experienţă Supremă ca o exemplificare pe care să o ţină minte şi în Numele căreia să depună eforturi continue tot restul vieţii. Oricât s-ar mai strădui, oricât ar mai striga ei după Dumnezeu, uşa le va rămâne închisă. Aşa i s-a întâmplat marelui om religios Swami Vivekananda, discipolul drag al Sfântului Ramakrishna.
În ciuda vitalităţii, puterii şi minţii sale extraordinare, a plăcerii sale de a medita, lui Swami Vivekananda (pe numele său real, Narendra) nu i s-a oferit decât o singură dată viziunea lui Brahman – Dumnezeul suprem, abstract, fără formă. Misiunea lui nu era să se piardă în nesfârşite contemplări care să îl depărteze de viaţa oamenilor obişnuiţi, ci, dimpotrivă, trebuia să îndeplinească o sarcină spirituală combativă, cea de a populariza în Occident mesajul spiritual al Indiei şi de a reînsufleţi ardoarea spirituală a conaţionalilor săi. Sri Ramakrishna se temea foarte tare că discipolul său drag ar putea să nu mai revină niciodată în trupul său pământesc după cunoaşterea lui Brahman, Supremul Dumnezeu, rămânând acolo, în Nirvana. Abia în ultimele sale luni de viaţă, lui Vivekananda i s-a permis să se scufunde deseori în extazul divin, devenind un alt om în ochii cunoscuţilor, mult mai contemplativ decât înainte.
Acea perioadă a reprezentat momentul cel mai de vârf, încununarea practicii spirituale lui Naren, atingerea idealului şi gloria realizărilor sale spirituale. Naren se ruga mereu pentru a avea viziunea Absolutului. Întreaga lui fiinţă nu-şi mai găsea liniştea şi singura, intensa lui dorinţă era aceea de a-şi lăsa eu-l său individual să se contopească în vastitatea Conştiinţei Universale, care se află dincolo de orice concept al gândirii. Deseori el îi implora pe Sri Ramakrishna pentru a-i oferi această viziune. În sfârşit, în una din seri, aceasta veni pe neaşteptate. În timp ce medita, el pierdu orice conştiinţă a corpului, iar mintea sa plonjă în starea de supraconştiinţă (nirvikalpa samadhi).
Viaţa lui Swami Vivekananda, de Swami Tejasananda, cap.3
Când îşi mai recăpătă oarecum conştiinţa acestei lumi, el îşi sesiză doar capul, nu şi corpul. Surprins, exclamă: "Ah, dar unde îmi este corpul?" Auzindu-i vocea, Gopal tatăl intră în cameră. Naren repetă întrebarea. Gopal îi răspunse: "Este aici, Naren, nu-l vezi?" Dar Naren nu putu fi convins, astfel încât Gopal, speriat, se duse şi-l informă pe Sri Ramakrishna. Acesta spuse doar atât: "Lăsaţi-l să rămână câtva timp în această stare. Destul m-a bătut la cap şi mi-a cerut revelaţia ei!" A trebuit să treacă mult timp până când Narendra a revenit la conştiinţa normală a acestei lumi fizice, găsindu-i pe ceilalţi discipoli adunaţi în jurul lui. În acele momente el îşi simţea întreaga fiinţă cuprinsă de o pace inefabilă. Când veni în faţa Maestrului, acesta îi spuse: "Acum, Divina Mamă ţi-a revelat în sfârşit totul. Însă această stare pe care ai trăit-o va rămâne încuiată deocamdată, iar cheia o voi lua eu. Când vei săvârşi complet întreaga misiune pe care ţi-a încredinţat-o Mama, atunci această comoară îţi va aparţine din nou."
Viaţa lui Sri Ramakrishna, de Swami Tejasananda, cap.16
Referindu-se la acel fapt, Sri Ramakrishna a spus mai târziu: "M-am rugat cu intensitate Divinei Mame să păstreze ascunsă de Naren această stare a realizării Absolutului, deoarece el mai avea de înfăptuit o grea şi importantă misiune spirituală în lume. Însă acest văl este atât de subţire, încât poate fi făcut să dispară în orice moment." Dorinţa intensă a lui Naren de a realiza Absolutul, pe Brahman cel fără de atribute, fu cea care îl decisese pe Sri Ramakrishna sa-i confere acea experienţă extraordinară. Însă Maestrul nu avea de loc intenţia să-i permită să rămână absorbit la acel nivel, întrucât erau multe de făptuit din partea lui Narendra Nath.
Viaţa lui Vivekananda, de Swami Tejasananda, cap. 3
1. Se poate duce o viaţă spirituală productivă şi fără Kundalini. Dar cine are de a face cu trezirea "Şarpelui de foc" (voit sau întâmplător) este indicat să aibă preocupări spirituale serioase, ca să nu dea de bucluc. Cu protecţie divină, va avea şanse mari să depăşească şocurile date de Kundalini. Oricum, dacă aspiri către Dumnezeu – ceea ce este minunat şi nobil! – nu trebuie să te obsedeze Kundalini şi tot restul. Nu confunda mijlocul cu scopul! Există nenumărate căi către Dumnezeu, câte una pentru fiecare individ.
2. Unii aspiranţi spirituali vor să ardă etape în evoluţia lor, folosind intenţionat "combustibilul" Kundalini. Însă trezirea lui Kundalini le va provoca mari suferinţe fizice şi psihice. Ar fi mult mai comod şi sigur să traverseze etapele la pas normal: prin autocunoaştere, subordonarea voinţei egotice Voinţei Sinelui, tehnici spirituale, purificarea imboldurilor subconştiente dominante etc.
3. Unii maeştri spirituali proclamă fără reţinere că "scopul omului este să-L cunoască pe Dumnezeu!". Discipolul ar trebui să-şi asume orice risc dacă este "nebun după Dumnezeu", iar Kundalini ar fi aici un instrument de nelipsit.
Maestrul care afirmă aşa ceva este dator să-şi asume pe deplin viaţa discipolului care va lua în serios aceste afirmaţii drastice! Aici nu este loc de jumătăţi de măsură. Odată ce l-a convins pe adept, trebuie să îl ajute şi supravegheze permanent, nelăsându-l să cadă pradă nenumăratelor pericole, în special dacă l-a angrenat pe calea lui Kundalini.
Chiar şi afirmaţia "scopul omului este să-L cunoască pe Dumnezeu" trebuie însă nuanţată şi înţeleasă corect.
- Numai dacă aduci cu tine o karmă de mistic poţi simţi într-adevăr acea dragoste nebună după Dumnezeu. Dar acestea sunt cazuri native RARE.
- În schimb, poţi ajunge într-o stare patologică prin autosugestie şi diverse metode de dezechilibrare psihică (îndoctrinare, alimentaţie săracă, privare de somn şi alte necesităţi, metode greşite de meditaţie etc). Nu mai raţionezi cu discernământ, poţi să faci excese în practica spirituală, ceea ce, de obicei, nu duce la cunoaşterea Divinităţii, ci la cunoaşterea spitalelor psihiatrice. Din păcate, acestea sunt cazuri FRECVENTE.
- Înainte de a vrea să-L cunoască pe Dumnezeu, omul ar trebui să-şi propună să se cunoască întâi bine pe el însuşi. Autocunoaşterea şi autocontrolul psihologic sunt scopuri foarte onorabile şi realizabile de oricine.
- Autocunoaşterea poate fi dusă la nivel de măiestrie atunci când sufletul ajunge să-şi cunoască esenţa: Spiritul de natură divină încarnat în corpul omului ("micul Dumnezeu" la purtător), Sinele Superior, această scânteie din Marele Foc Divin.
4. Există o mare diferenţă între o experienţă Kundalini ocazională şi transformarea profundă a conştiinţei (plasarea definitivă pe un nivel superior de conştiinţă). Omul obişnuit alternează între nivelurile definite de chakrele 1, 2 şi 3 (avere, sex, putere, faimă, siguranţă, ce zice lumea...). Trecerea pe palierul 4 (Anahata, chakra iubirii) este un progres evolutiv remarcabil pentru condiţiile oferite de planeta noastră! Cine poate folosi Kundalini, trebuie să îşi păstreze mereu energia cât mai sus, pentru stabilizarea conştiinţei pe un nivel superior. Nu este o sarcină deloc uşoară...
În final, vă propun un ultim citat bine gândit de Gopi Krishna despre trezirea mistică. Iată pasajul din cartea "Kundalini, evolution and enlightenment", compilaţie de John White. Traducerea, adaptarea, selecţia şi sublinierile îmi aparţin.
<<Nu am insistat prea mult asupra aspectului de ananda (beatitudine, extaz, preafericire - n.n.) a experienţei mistice, pentru că atunci am reduce întregul fenomen la o vânătoare individuală a fericirii. Asta s-a întâmplat în India. Cazurile de iluminare sunt foarte rare, dar mii de aspiranţi îşi ataşează sufixul "ananda" la numele lor călugăreşti.
Doar dacă, după trezirea spirituală, yoghinul se stabileşte ferm în starea de sahaja (iluminare completă, spiritualizare spontană a tot ce el vede – n.n.), de jivan-mukta (eliberat în viaţă – n.n.), acest fapt îi aduce o experimentare constantă a stării de ananda, ca o trăsătură inerentă a conştiinţei expansionate. Dar când, din cauza defectelor mintale sau organice, trezirea (prin Kundalini – n.n.) este nesănătoasă, ea conduce la stări de nevroză sau la teroarea nebuniei.
Kundalini nu este o forţă magică, iar trezirea ei nu înseamnă aterizarea într-un fabulos El Dorado de beatitudine. Este o realitate dură, o schimbare gradată sau spontană în calitatea şi volumul bioenergiei din corp. Este uşor de priceput de ce este imposibil să fie "blândă" sau să nu provoace tulburări psihosomatice severe în întregul sistem biologic. Pentru acest motiv, câteva tehnici de hatha-yoga sunt destinate în principal clădirii unei voinţe de oţel şi întăririi puterii de autocontrol asupra organelor respiratorii, digestive şi de excreţie: pentru a face faţă în situaţiile critice.
Literatura spirituală a lumii este plină de relatări despre conflictele lăuntrice şi tulburările mintale ale misticilor în perioada readaptării la viaţa normală, până când ei se stabilesc ferm în noua lor stare de conştinţă. Ananda este o caracteristică a extazului (samadhi, supraconştiinţa divină - n.n.) doar când stadiile iniţiale au fost trecute cu bine.
Stresul şi furtuna psihologică sunt o parte a aventurii spirituale. Dacă nu apar, înseamnă că avem de a face cu autohipnoză, autosugestie sau isterie într-o formă mascată.
Misticii şi geniile au şanse mai mari de a manifesta dezordini psihice decât oamenii obişnuiţi.
Stările extinse de conştiinţă pun o anumită presiune pe organismul care nu este pe deplin pregătit să o suporte, rezultând deranjamente şi tulburări mentale şi fizice, personalitate instabilă, dezechilibru între partea fizică şi cea spirituală.
Marea misiune a iluminaţilor viitorului va fi să facă tranziţia de la conştiinţa normală la cea transcendentală cât mai blândă şi mai sigură. >>
Adaug eu aici: să avem respect profund şi compasiune pentru cei dăruiţi spiritual, căci toţi au o cruce grea de dus!!! Contrar părerii vulgului, ei nu au niciun privilegiu fizic, ci sunt la fel de mult expuşi circumstanţelor şi la fel de vulnerabili la boală şi degradare ca ceilalţi muritori. Să-i ajutăm cât şi cum putem, fără a le cere nimic în schimb!
Multe lucruri se pot spune despre Kundalini... Mai pe scurt, acesteia i se potriveşte foarte bine zicerea populară despre copii: Cine are, să-i trăiască, cine nu, să nu-şi dorească!
Dumnezeu să vă aibă în pază!
Răzvan Petre
30 noiembrie 2013
Linkuri de practică Kundalini-yoga:
http://www.yogibhajan.org/ybkriyas/index.php?id=11
http://www.harisingh.com/KundaliniYoga.htm
Clarvăzător NINA PETRE